Κάθε λαμπάκι έχει το δικό του ρόλο στο καντράν του αυτοκίνητου σας. Αν ο πανικός σας κυριεύει σε κάθε αναμμένο λαμπάκι, μάθετε τι ακριβώς σημαίνει καθένα από τα στολίδια του πίνακα οργάνων!
Τα σημερινά αυτοκίνητα κατακλύζονται από λαμπάκια για τις διάφορες λειτουργίες του οχήματος. Αν και πολύ συχνά μια ένδειξη μπορεί να οφείλεται από ηλεκτρονικό μπέρδεμα, πρέπει να ξέρουμε τι σημαίνει κάθε λαμπάκι. Η απαραίτητη στάση για να σιγουρευτούμε για το αν κινδυνεύει ο κινητήρας μας θεωρείται δεδομένη. Παρακάτω περιλαμβάνεται μια λίστα με τα βασικά λαμπάκια κάθε σύγχρονου καντράν αυτοκινήτου.
Θερμοκρασία
Σε περίπτωση που ανάψει το λαμπάκι της θερμοκρασίας πρέπει να σταματήσετε κατευθείαν. Η αυξημένη θερμοκρασία μπορεί να φέρει πρόωρο τέλος στη ζωή του κινητήρα σας. Μπορεί η ζημιά να είναι φτηνή και να αφορά κάποιο σκισμένο κολάρο, θερμοστάτης, βεντιλατέρ… αλλά και πολύ πιο σοβαρή όπως η φλάντζα κεφαλής.
Τι πρέπει να κάνω: Περιμένετε πέντε λεπτά για να μη ζεματιστείτε και ελέγξτε προσεκτικά το δοχείο διαστολής του ψυκτικού και αν είναι άδειο συμπληρώστε με νερό ή ψυκτικό υγρό (παραφλού). Αν το δοχείο έχει νερό, μπορείτε να ξεκινήσετε αλλά θα πρέπει να κοιτάτε συνέχεια το δείκτη ή το λαμπάκι της θερμοκρασίας. Για να αφαιρέσετε όση θερμότητα γίνεται από τον κινητήρα, ανοίξτε το καλοριφέρ στο τέρμα ζεστό, κατευθύνοντας τους αεραγωγούς έξω από τα ανοιχτά παράθυρα. Αν το λαμπάκι δεν ανάβει πια, συνεχίστε μέχρι το πλησιέστερο συνεργείο. Αν συνεχίσει να ανάβει, ακινητοποιήστε το αυτοκίνητο και καλέστε γερανό.
Λάδι
Αν ανάψει το λαμπάκι του λαδιού, αυτό σημαίνει είτε χαμηλή στάθμη είτε πτώση της πίεσης στο κύκλωμα λίπανσης. Και οι δύο περιπτώσεις είναι επιβλαβείς για την υγεία του κινητήρα, με σοβαρές και κοστοβόρες συνέπειες.
Τι πρέπει να κάνω: Σταματήστε το αυτοκίνητο σε επίπεδο οδόστρωμα, περιμένετε μερικά λεπτά για να «πέσει» το λάδι και ελέγξτε τη «βέργα» της στάθμης του λαδιού. Αν λείπει λάδι συμπληρώστε με οποιοδήποτε λάδι βρεθεί. Με την πρώτη ευκαιρία κάνετε και μια αλλαγή λαδιών, αν το λάδι που συμπληρώσατε είναι εκτός προδιαγραφών του κινητήρα σας. Αν το λαμπάκι ανάβει μόνο στις στροφές, δεν πρόκειται για κακή επαφή αλλά για στάθμη λαδιού κοντά στο minimum. Ο αισθητήρας διαπιστώνει έλλειψη λιπαντικού όταν το λάδι μαζεύεται –λόγω φυγόκεντρου- στα τοιχώματα του κάρτερ. Υπάρχει πάντα η περίπτωση το πρόβλημα να είναι η πίεση λαδιού και εκεί, η επίσκεψη σε συνεργείο για να βρεθεί το πρόβλημα είναι μονόδρομος.
Φρένα
Το λαμπάκι των φρένων αφορά τα φθαρμένα τακάκια ή την πτώση της στάθμης του υγρού του κυκλώματος των φρένων. Αν πέσει η στάθμη του υδραυλικού υγρού, υπάρχει κίνδυνος να πατήσετε το πεντάλ και να μη φρενάρετε.
Τι πρέπει να κάνω: Σταματήστε για να βρείτε την αιτία του προβλήματος. Αν δεν έχετε αλλάξει τακάκια για κάποιες δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα (η διάρκεια ζωής τους ποικίλλει ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης), σίγουρα αυτά έχουν φθαρεί σημαντικά, οπότε συνεχίστε με πιο χαμηλό ρυθμό και προσοχή μέχρι το συνεργείο. Βέβαια υπάρχει και η εκδοχή της διαρροής στο κύκλωμα των φρένων. Ελέγξτε τη στάθμη στο δοχείο υγρών, μέσα στο χώρο του κινητήρα (δείτε πού βρίσκεται αυτό, στο βιβλίο οδηγιών). Αν η στάθμη είναι ασυνήθιστα χαμηλή, μη συνεχίσετε.
Μπαταρία
Το λαμπάκι της μπαταρίας αφορά την κατάσταση της μπαταρίας σας ή τον εναλλάκτη που τη φορτίζει. Σε περίπτωση που η μπαταρία σας είναι στα τελευταία της, το λαμπάκι ανάβει πιο σταδιακά. Είναι ανώφελο να φορτίσετε μια παλιά μπαταρία, επιλέξτε να την αντικαταστήσετε.
Αν ο ιμάντας του εναλλάκτη (δυναμό) έχει σπάσει, το λαμπάκι ανάβει συνήθως αμέσως. Βρείτε τον εναλλάκτη στο μηχανοστάσιο και δείτε σε τι κατάσταση είναι ο ιμάντας. Επιπλέον μπορεί η βλάβη να αφορά τον ίδιο εναλλάκτη, οπότε θα πρέπει να αντικατασταθεί.
Τι πρέπει να κάνω: Αν το αυτοκίνητο λειτουργεί κινηθείτε αργά μέχρι το πλησιέστερο συνεργείο ή ηλεκτρολογείο.
Check engine – λυχνία κινητήρα
Μπορεί να ανάψει για πάρα πολλούς λόγους. Το check engine μας «επισκέπτεται» όταν ο εγκέφαλος καταγράψει σφάλμα σε ένα από τα συστήματα του κινητήρα. Αυτό μπορεί να είναι πρόβλημα στο σύστημα ψεκασμού καυσίμου, στα ρεύματα, στην καύση, στα καυσαέρια (καταλύτης – αισθητήρας λ), ακόμη και κακής ποιότητας βενζίνη.
Στις ηπιότερες περιπτώσεις ο οδηγός μπορεί να μην αντιλαμβάνεται αλλαγή στον τρόπο που κινείται το αυτοκίνητο, ενώ υπάρχουν σφάλματα που γίνονται αντιληπτά κατά την οδήγηση ή οδηγούν σε safe mode, δηλαδή σε περιορισμό της ισχύος του κινητήρα από την ηλεκτρονική μονάδα διαχείρισης για να αποφευχθεί μια μεγαλύτερη ζημιά. Όποια κι αν είναι η περίπτωση, το αυτοκίνητο πρέπει να πάει άμεσα στο συνεργείο για να συνδεθεί με διαγνωστικό και να δούμε τι σφάλμα κατέγραψε ο εγκέφαλος.
Τι πρέπει να κάνω: Κινηθείτε προς κάποιο συνεργείο (πιθανό εξουσιοδοτημένο) με κατάλληλο μηχάνημα διαγνωστικού ελέγχου του κινητήρα σας.
Υποβοήθηση τιμονιού
ο λαμπάκι ανάβει όταν ο μηχανισμός υποβοήθησης της υδραυλικής κρεμαγιέρας ή το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου του σε περίπτωση της ηλεκτρικής κρεμαγιέρας έχει πρόβλημα. Συνήθως το τιμόνι σκληραίνει, ο χειρισμός γίνεται πιο δύσκολος και χρειάζεται προσοχή.
Τι πρέπει να κάνω: Μη διακινδυνεύσετε να συνεχίσετε σαν να μη συμβαίνει τίποτε. Το πόσο εύκολα μπορείτε να γυρίζετε το τιμόνι από τέρμα σε τέρμα δεν αρκεί. Μειώστε δραστικά ταχύτητα και σταματήστε στο πρώτο συνεργείο.
Αερόσακος
Το λαμπάκι του αερόσακου ενημερώνει για κάποια δυσλειτουργία στο σύστημα ενεργοποίησης του αερόσακου ή των προεντατήρων των ζωνών ασφαλείας. Δεν κινδυνεύετε από απρόσμενο φούσκωμα του αερόσακου. Στη χειρότερη περίπτωση, αυτός μπορεί να μην ενεργοποιηθεί ή οι προεντατήρες να μην ενεργήσουν όταν υπάρξει πρόσκρουση.
Τι πρέπει να κάνω: Ελέγξτε αρχικά για τυχόν κακή επαφή στα καλώδια των προεντατήρων. Αυτά βρίσκονται κάτω από τα εμπρός καθίσματα. Επισκεφτείτε κάποιο εξουσιοδοτημένο συνεργείο γιατί αυτό μπορεί να επέμβει και σε προβλήματα που είναι δυσκολότερα στη διάγνωση ή να αλλάξει κάποιο ελαττωματικό εξάρτημα.
ABS, ASR, ESP
Το λαμπάκι αυτό παραπέμπει στη λειτουργία των φρένων ή τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Δεν χρειάζεται πανικό, το πρόβλημα πιθανόν οφείλεται στη διαχείριση κάποιου από το οδηγικά βοηθήματα όπως το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών κατά το φρενάρισμα και το σύστημα ευστάθειας. Στην πράξη μπορείτε να συνεχίσετε, αφού οι βασικές λειτουργίες του οχήματος σας δεν επηρεάζονται.
Τι πρέπει να κάνω: Σε κάθε περίπτωση, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να πάτε να συμβουλευτείτε ένα εξουσιοδοτημένο συνεργείο. Πάραυτα μπορείτε να συνεχίσετε το ταξίδι σας, έχοντας στο μυαλό ότι δεν υπάρχει η βοήθεια από τα ηλεκτρονικά συστήματα, που μπορεί να μην λειτουργούν ή να υπολειτουργούν.