Σούπερ μάρκετ: Ανοδος 1,84% στις τιμές τον Ιούλιο – Τα προϊόντα με τις μεγαλύτερες αυξήσεις

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, σε γενικές γραμμές το Α΄ επτάμηνο 2025 καταγράφονται ήπιες πληθωριστικές πιέσεις Στο 1,84% ανήλθε τον Ιούλιο ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, σύμφωνα με τη μηνιαία έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για τις τάσεις των τιμών στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων.

 

 

Τον Ιούνιο είχε σημειωθεί ετήσια αύξηση 1,78%, ενώ τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον Ιούνιο καταγράφηκε οριακή μείωση κατά 0,24%. Συνολικά το κυλιόμενο 12μηνο (Ιούλιος 2024-Ιούνιος 2025) καταγράφει οριακή αύξηση 0,56%. Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, σε γενικές γραμμές το Α΄ επτάμηνο 2025 καταγράφονται ήπιες πληθωριστικές πιέσεις (1,23%) οι οποίες αποδίδονται κυρίως στις διεθνείς αυξήσεις πρώτων υλών (κακάο, κρέας, καφές).

 

 

 

 

Αναλυτικά, οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών τον Ιούλιο 2025 σε σχέση με τον Ιούλιος 2024 καταγράφονται στις κατηγορίες:

 

 

Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -6,85%
Τρόφιμα παντοπωλείου: -5,63%
Τροφές & είδη για κατοικίδια: -3,37%
Χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής: -2,15%
Είδη μιας χρήσης, οικιακά είδη: -1,24%

 

 

Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα. Απεναντίας, οι μεγαλύτερες αυξήσεις τον Ιούλιο 2025 σε σχέση με τον Ιούλιος 2024 καταγράφονται στις κατηγορίες:

 

 

Φρέσκα κρέατα: +9,63%
Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +9,39%
Είδη πρωινού & ροφήματα: +8,40%
Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +5,29%
Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +4,49 %

 

 

Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφηκαν στα απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού και στα τρόφιμα παντοπωλείου (λόγω και της αποκλιμάκωσης της τιμής στο ελαιόλαδο). Σε σχέση με τις αυξήσεις στα φρέσκα κρέατα πρόκειται για εξέλιξη η οποία οφείλεται πρώτον στη μείωση στο ζωικό κεφάλαιο το 2024, λόγω των ασθενειών των ζώων στις περισσότερες περιοχές της επαρχίας και δεύτερον στις αυξήσεις των διεθνών τιμών στα εισαγόμενα είδη και ειδικά στο μοσχάρι (σημειώνεται ότι η πλειοψηφία του μοσχαριού και χοιρινού που καταναλώνεται στην Ελλάδα είναι εισαγωγής).

 

 

Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών, και του πρωινού και των ροφημάτων. Οι αυξήσεις στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν να κάνουν με τις καιρικές συνθήκες με τις χαμηλότερες θερμοκρασίες την περίοδο Απριλίου-Μαίου 2025 σε σχέση με το 2024, καθώς το 2024 οι πολύ υψηλότερες θερμοκρασίες είχαν φέρει την παραγωγή των θερινών ειδών αρκετά νωρίτερα χαμηλώνοντας τις τιμές για την εποχή.

 

 

 

 

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση της ευρύτερης συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ είναι οι εξής: Αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση το τελευταίο δεκαοχτάμηνο στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής τεχνολογικής ετοιμότητας τους και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις.

 

 

Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο. Σημειώνεται ότι τον Μάρτιο τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος κώδικας δεοντολογίας για τις προωθητικές ενέργειες.

 

 

Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.

 

 

Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.

 

 

Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.

 

 

www.fpress.gr

Διαβάστε Επίσης

Όταν μια πινακίδα γίνεται αντικείμενο “διαμάχης” — Τίποτα καλό δεν βλέπουν κάποιοι από τα έργα στο Δήμο τους και τον νέο δρόμο Πατρών-Πύργου. Η μικροψυχία τους ορατή

Σε έναν τόπο που για δεκαετίες περίμενε υπομονετικά την αναβάθμιση των υποδομών του, σε μια περιοχή που μετρούσε ζωές

Δείτε το κανάλι μας...