Πάτρα-Πύργος και η… συνέχεια: Δεδομένα και ερωτηματικά για τον αυτοκινητόδρομο

Από τα 700 εκατ. ευρώ που προϋπολογίζει το Υπουργείο για το Πύργος-Τσακώνα, τα 200 εκατ. ευρώ αφορούν το Πύργος-Αλφειός

 

 

Σχεδιάζεται σύνδεση με τον υφιστάμενο δρόμο προς την Αρχαία Ολυμπία εάν το έργο προχωρήσει μέχρι τον κόμβο Αλφειού

 

 

Δεν αλλάζει η σύνδεση στην Αμαλιάδα, θα γίνει στον κόμβο στο Γεράκι

 

 

Του Μιχάλη Δημητρόπουλου
[email protected]

 

 

Η πρόσφατη ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την κατασκευή και την παράδοση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Πύργος, καθώς και για την συνέχεια του οδικού άξονα μέχρι την Τσακώνα, αποσαφήνισε ορισμένα στοιχεία, ωστόσο άφησε και κάποια ανοιχτά ερωτήματα. Η «ΠΡΩΤΗ» σήμερα σας παρουσιάζει τα ακριβή δεδομένα που υπάρχουν μέχρι στιγμής, καθώς και ορισμένα εύλογα ερωτήματα που προκύπτουν, τόσο για το Πάτρα- Πύργος, όσο και για την συνέχεια του αυτοκινητόδρομου στην Αρχαία Ολυμπία και στην Τσακώνα.

 

 

Πάτρα-Πύργος

 

 

Σε ότι αφορά τον υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο Πάτρα- Πύργος, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε το ακριβές χρονοδιάγραμμα παράδοσης σε χρήση, που θα γίνει σε δύο φάσεις. Στις 31 Ιουλίου θα παραδοθεί το τμήμα από τον Πύργο έως τον Αλισσό και στις 30 Νοεμβρίου το τμήμα από τον Αλισσό έως το Μιντιλόγλι. Όπως επεσήμανε το Υπουργείο στην ανακοίνωσή του «θα υλο- ποιηθούν πρόσθετες συμπληρωματικές εργασίες στον αυτοκινητόδρομο, εντός του ορίου του έργου Παραχώρησης, οι οποίες περιλαμβάνουν επέκταση και ασφαλτόστρωση παράπλευ- ρου οδικού δικτύου και διαμορφώσεις κόμβων. Εκτός του ορίου του Έργου Παραχώρησης, θα υλοποιηθούν παρεμβάσεις σε οδικά τμήματα για ανακατασκευή ασφαλτόστρωσης της ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας, Κυλλήνης, Γαστούνης, Αράξου και Αρχαίας Ολυμπίας, καθώς και αντιπλημμυρικά έργα που εκτείνονται κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος.

 

 

Οι προαναφερθείσες συνοπτικές συμπληρωματικές εργασίες κοστολογούνται στα 72,5 εκατ. ευρώ, περίπου, και θα χρηματοδοτηθούν από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών». Πρακτικά αυτό σημαίνει πως θα συνδεθούν με τον νέο αυτοκινητόδρομο οι υφιστάμενοι δρόμοι που οδηγούν στην ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας, στον Άραξο, στην Κυλλήνη, στην Γαστούνη, αλλά και στην Αρχαία Ολυμπία. Κρατήστε το αυτό για την συνέχεια. Σε ότι αφορά την Αμαλιάδα, η σύνδεση με την πόλη θα γίνει στον κόμβο στο Γεράκι, όπως προβλέπει το έργο της παραχώρησης, παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις του Δήμου Ήλιδας να αλλάξει η σύνδεση. Το έργο της παραχώρησης προβλέπει επίσης κόμβους με εξόδους στο Μιντιλόγλι, στην Κάτω Αχαΐα, στη Βάρδα και φυσικά στον Πύργο (Βούναργο).

 

 

Τα διόδια

 

 

Η παράδοση του νέου αυτοκινητόδρομου σηματοδοτεί και την ταυτόχρονη λειτουργία των Σταθμών Διοδίων, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης, για την είσπραξη τελών χρήσης και τον έλεγχο των κινήσεων. Δεν είναι τυχαίο ότι το α’ τμήμα, που θα παραδοθεί προς χρήση, θα είναι μέχρι τον Αλισσό, καθώς εκεί συνδέεται η νέα χάραξη με την παλιά και θα περιλαμβάνει και τον Σταθμό Διοδίων Κάτω Αχαΐας, έτσι ώστε το έργο να αρχίσει άμεσα να αποδίδει έσοδα για τον παραχωρησιούχο. Κατά μήκος του οδικού άξονα θα υπάρχουν δύο μετωπικοί Σταθμοί Διοδίων:

 

 

Α) Στην Κάτω Αχαΐα με ζώνη χρέωσης το τμήμα Μιντιλόγλι – Κυλλήνη

Β) Στα Χανάκια με ζώνη χρέωσης το τμήμα Κυλλήνη – Πύργος. Επίσης, θα εγκατασταθούν και θα λειτουργήσουν δύο πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων.

 

 

Ο πρώτος πλευρικός Σταθμός Διοδίων αναπτύσσεται στους κλάδους εισόδου-εξόδου του ανισόπεδου κόμβου Κάτω Αχαΐας που βρίσκεται στη χιλιομετρική θέση 17+850, δηλαδή στη σημερινή θέση του ανισόπεδου κόμβου. Ο δεύτερος πλευρικός Σταθμός Διοδίων αναπτύσσεται στους κλάδους εισόδου-εξόδου του ανισόπεδου κόμβου Αμαλιάδας στη χιλιομετρική θέση 62+350 του οδικού άξονα Πάτρα- Πύργος.

 

 

Στην τροποποιημένη σύμβαση το κόστος είχε υπολογιστεί σε 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο με αναλογική χρέωση για ηλεκτρονικούς χρήστες. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως η απλή διέλευση από την Πάτρα προς τον Πύργο θα κοστίζει για τα επιβατικά ΙΧ 4,8 ευρώ, ενώ μαζί με την επιστροφή και πάλι με απλή διέλευση το συνολικό κόστος θα είναι 9,6 ευρώ. Δεν έχει διευκρινιστεί εάν αυτές οι τιμές έχουν αναπροσαρμοστεί, λόγω του πληθωρισμού.

 

 

Πύργος-Τσακώνα

 

 

Σε ότι αφορά την συνέχιση του οδικού άξονα και το τμήμα Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα τα δεδομένα είναι τα εξής: Η Ολυμπία Οδός θέλει να συνεχιστεί το έργο, ωστόσο το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προτάσσει το υψηλό κόστος κατασκευής ως σημαντικό εμπόδιο. Το Υπουργείο υπολογίζει το κόστος κατασκευής γύρω στα 700 εκατ. ευρώ. Η εύλογη απορία που προκύπτει είναι πώς γίνεται ένα οδικό έργο που πάνω-κάτω αφορά τα ίδια χιλιόμετρα (περίπου 75), να έχει τόση μεγάλη οικονομική διαφορά με το Πάτρα-Πύργος που προϋπολογίστηκε στα 255 εκατ. ευρώ;

 

 

Οι απαντήσεις που έχει λάβει η «ΠΡΩΤΗ» από κυβερνητικά στελέχη, καθώς και από στελέχη στον τομέα των κατασκευών ξεκαθαρίζουν το τοπίο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, το πιο κοστοβόρο κομμάτι στο Πύργος-Τσακώνα είναι το Πύργος-Αλφειός, δηλαδή η περιμετρική του Πύργου, από το τέλος του υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομου έως τις Κολιρέικες Παράγκες. Αυτό το τμήμα εκτιμάται ότι θα κοστίσει γύρω στα 200 εκατ. ευρώ, ενώ το υπόλοιπο μέχρι την Τσακώνα, 500 εκατ. ευρώ, με την προϋπόθεση πως θα επιλεγεί η ήπια διέλευση από τον Καϊάφα.

 

 

Το υψηλό κόστος στο εν λόγω τμήμα προκύπτει από τις πολύ δύσκολες εργασίες εκσκαφής σε βουνά που προβλέπει η χάραξη. Παράλληλα, όπως σημειώνουν στελέχη του κατασκευαστικού τομέα, λόγω της μεγάλης αύξησης των υλικών, της ενέργειας και του πληθωρισμού, το έργο Πάτρα-Πύργος «μπαίνει μέσα». Οπότε είναι λογικό, οποιαδήποτε σκέψη για συνέχιση του οδικού άξονα να εκτιμά πολύ υψηλότερες τιμές κατασκευής.

 

 

Η σύνδεση με την Αρχαία Ολυμπία

 

 

Τέλος, όπως έχει γίνει γνωστό, θα ξεκινήσει η διαδικασία για την ένταξη του τμήματος Πύργος-Αλφείος στην παραχώρηση προκειμένου να εγκριθεί χρηματοδότηση από την Ε.Ε. Δηλαδή, του πιο δύσκολου και ακριβού τμήματος. Ευχόμαστε να γίνει πράξη καθώς θα είναι πολύ σημαντικό βήμα. Ωστόσο, σε ότι αφορά την σύνδεση με την Αρχαία Ολυμπία, οι πληροφορίες της «ΠΡΩΤΗΣ» αναφέρουν πως προβλέπεται απλή σύνδεση του υφιστάμενου δρόμου (Πύργος-Αρχαία Ολυμπία) με τον κόμβο στον Αλφειό (Κολιρέικες Παράγκες). Επειδή έχει καταντήσει πλέον κουραστικό να αναφέρουμε ότι Ολυμπία Οδός χωρίς την Αρχαία Ολυμπία δεν γίνεται να υφίσταται, το Υπουργείο, οι Βουλευτές της Ηλείας και κάθε αρμόδιος φορέας, οφείλουν να ξεκαθαρίσουν τι σχεδιάζεται και τι προβλέπεται.

 

 

Διαβάστε Επίσης

Αμαλιάδα: Μια άχαρη πόλη!

Και καθώς στον δήμο Ήλιδας συνεχίζουν, εν μέσω Φεβρουαρίου, να κόβουν… πρωτοχρονιάτικες πίτες και να ασχολούνται μόνο με τα

πατήστε & διαβάστε το 24ο τεύχος
πατήστε στην εικόνα & διαβάστε...
Δείτε το κανάλι μας...