Διαστάσεις σκανδάλου έχει προσλάβει η εμμονή της κυβέρνησης να διαμελίσει ακόμα περισσότερο τη δημόσια εκπαίδευση δημιουργώντας διαφορετικές κατηγορίες σχολείων, που θα παρέχουν διαφορετικά εκπαιδευτικά προγράμματα σε διαφορετικές κοινωνικές ομάδες. Η περιβόητη πολυτυπία των σχολείων έχει αναχθεί σε απαράβατο δόγμα για το Υπουργείο Παιδείας, η εφαρμογή του οποίου πριονίζει πιο βαθιά την ισότητα των εκπαιδευτικών ευκαιριών. Τα πολυδιαφημισμένα Ωνάσεια Σχολεία, μετά τα Πειραματικά και Πρότυπα και την καθιέρωση του Διεθνούς Απολυτηρίου, είναι μια ακόμη τέτοια κατηγορία σχολείων, που θεσπίζει η κυβέρνηση υπηρετώντας παρόμοιες αντιλήψεις. Δεν είναι όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα κατάλληλα για όλα τα παιδιά, διατυμπανίζει.
Και ξαναφέρνει στο νου τη ρατσιστική αντίληψη που είχε καλλιεργήσει και παλιότερα ο πρωθυπουργός κάνοντας λόγο για το παιδί από το Περιστέρι που θέλει να γίνει ψυκτικός και το παιδί από τα βόρεια προάστεια που θέλει να σπουδάσει. Σημαντικές προβλέψεις της σχετικής σύμβασης παραμένουν άγνωστες, καθώς η κυβέρνηση την κρατά κρυφή ακόμη και από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Από όσα έχουν ανακοινωθεί όμως προκύπτει ξεκάθαρα η κυβερνητική στόχευση να δημιουργηθεί μια ακόμη κατηγορία σχολείων, που θα απευθύνεται αυτή τη φορά στα κοινωνικά στρώματα που χαρακτηρίζονται «ευάλωτα».
Στα ελάχιστα Ωνάσεια Σχολεία που θα «ιδρυθούν» θα εισάγονται με εξετάσεις παιδιά που έχουν «ειδικό ενδιαφέρον» να σπουδάσουν. Εκεί υποτίθεται ότι θα παρακολουθούν αναβαθμισμένα εκπαιδευτικά προγράμματα, με καινοτόμες παιδαγωγικές πρακτικές, σε ανακαινισμένα και καλά εξοπλισμένα κτίρια, με ειδικά επιλεγμένο προσωπικό και με ξεχωριστή, εννεαμελή διοικητική δομή στο Υπ. Παιδείας – στην οποία μάλιστα τέσσερα μέλη θα υποδεικνύονται από το Ιδρυμα Ωνάση. Για τα υπόλοιπα παιδιά, τη συντριπτική πλειονότητα της νέας γενιάς, επιφυλάσσεται η γνωστή, υποβαθμισμένη εκπαίδευση σε ακατάλληλα κτίρια, και η εξώθησή τους στην πρώιμη τεχνική κατάρτιση. Κάνει λόγο η κυβέρνηση για μηνύματα που στέλνει στην ελληνική κοινωνία στο κατώφλι του 2025.
Το μήνυμα που στέλνει με την εκπαιδευτική της πολιτική είναι σαφές: Δεν είναι ευθύνη και υποχρέωση της οργανωμένης πολιτείας να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία όλων των σχολείων, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών, ασφαλείς και επαρκείς υποδομές, κατάλληλα προετοιμασμένο εκπαιδευτικό προσωπικό και με την αναγκαία υποστήριξη ειδικών επιστημόνων (ψυχολόγων κ.λπ.). Με τα Ωνάσεια Σχολεία, η αυτονόητη συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας για πλήρη και επαρκή χρηματοδότηση της εκπαίδευσης μετακυλίεται σε φορείς της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και επαφίεται ουσιαστικά στη φιλεύσπλαχνη διάθεσή τους.
Οσο για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, αρκεί να τεθεί σε κίνηση ένα σύστημα ταξινόμησης και σκληρού ανταγωνισμού των σχολείων, με αυστηρές εξετάσεις σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, και η βελτίωση θα έρθει από μόνη της, άκοπα κι ανέξοδα. Και παράλληλα με αυτή την κατακερματισμένη, ανταγωνιστική δημόσια εκπαίδευση, θα προσφέρεται πάντοτε μια πανάκριβη ιδιωτική εκπαίδευση, σε όλα τα επίπεδα, αλλά μόνο για όσους έχουν την αναγκαία οικονομική ισχύ.
Σε αυτή την εκπαιδευτική πολιτική εμείς, από το Δίκτυο Παιδείας της Νέας Αριστεράς, αντιπαραθέτουμε το δικό μας μήνυμα, μήνυμα αισιοδοξίας και αγώνα: Θα μας βρείτε σταθερά απέναντι σε κάθε αντιεκπαιδευτικό μέτρο, σε κάθε αντιεκπαιδευτική πολιτική που με το πρόσχημα της καινοτομίας ξεθεμελιώνει αβασάνιστα πολύτιμες κατακτήσεις της ανθρωπότητας. Και θα επιμείνουμε αταλάντευτα στον αγώνα μας αυτό, ωσότου το κοινό μας όραμα για μια σύγχρονη εκπαίδευση, βασισμένη στην ισότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη, γίνει επιτέλους πράξη.