Οι αγροτικές κινητοποιήσεις εισέρχονται πλέον σε φάση πλήρους κλιμάκωσης, με τα μπλόκα να εξαπλώνονται σε όλη τη χώρα και τον αριθμό των τρακτέρ που συγκεντρώνονται στα κομβικά σημεία να αυξάνεται καθημερινά. Αγρότες και κτηνοτρόφοι δηλώνουν αποφασισμένοι να παραμείνουν στους δρόμους όσο δεν δίνονται λύσεις στα αιτήματά τους, τα οποία αφορούν το υψηλό κόστος παραγωγής, τις καθυστερούμενες ενισχύσεις, τις αποζημιώσεις για τις καταστροφές της χρονιάς και τη στήριξη των πληγέντων από ζωονόσους, όπως η ευλογιά που έχει πλήξει ιδιαίτερα τη Θράκη.
Θεσσαλία – Έβρος
Στη Θεσσαλία, όπου χτυπά η καρδιά της αγροτικής παραγωγής, η εικόνα είναι ενδεικτική της έντασης. Περισσότερα από 4.000 τρακτέρ παραμένουν παραταγμένα σε Νίκαια, Καρδίτσα και Τρίκαλα. Στο μπλόκο της Νίκαιας ο αυτοκινητόδρομος Αθηνών – Θεσσαλονίκης παραμένει κλειστός και στα δύο ρεύματα, ενώ στον Ε-65, στην Καρδίτσα, πάνω από 2.000 τρακτέρ έχουν σχηματίσει ουρά δύο χιλιομέτρων. Νέα μπλόκα στήνονται καθημερινά, με τους παραγωγούς από γειτονικά χωριά να συρρέουν ώστε να ενισχύσουν τα σημεία.
Στον Έβρο οι κινητοποιήσεις συνδέονται άμεσα με τις συνέπειες που έχει αφήσει η ευλογιά στα κοπάδια. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, έχουν θανατωθεί 420.000 αιγοπρόβατα και έχουν κλείσει 2.200 κτηνοτροφικές μονάδες, προκαλώντας οικονομικό σοκ στον πρωτογενή τομέα της Θράκης. Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει σε αλλεπάλληλους αποκλεισμούς στα τελωνεία των Κήπων και της Νυμφαίας, με περιστασιακό κλείσιμο τμημάτων της Εγνατίας Οδού, καθώς κτηνοτρόφοι και αγρότες ζητούν άμεσα μέτρα στήριξης.
Μακεδονία – Ήπειρος
Αντίστοιχη είναι η εικόνα και σε Μακεδονία και Ήπειρο, όπου οι αποκλεισμοί σε κόμβους και τελωνεία είναι καθημερινοί. Στους Ευζώνους πραγματοποιήθηκε το πρώτο πολύωρο κλείσιμο συνόρων, με τη διέλευση να επιτρέπεται μόνο για ευπαθή προϊόντα. Στην Ημαθία ο κόμβος Νησελίου αποκλείστηκε από αγρότες της Αλεξάνδρειας, ενώ στη Φλώρινα προετοιμάζεται πορεία προς το τελωνείο Νίκης.
Στη Χαλκηδόνα διατηρούνται καθημερινοί αποκλεισμοί της αρτηρίας Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, ενώ στα Πράσινα Φανάρια στήνεται νέο μεγάλο μπλόκο, που αναμένεται να προκαλέσει σημαντικές κυκλοφοριακές επιπτώσεις προς το αεροδρόμιο Μακεδονία. Στο τελωνείο των Κήπων η κατάσταση παραμένει ρευστή. Η διέλευση των φορτηγών διεθνών μεταφορών έχει διακοπεί, προκαλώντας καθυστερήσεις στις εμπορευματικές ροές προς την Τουρκία. Η κυκλοφορία για ΙΧ και λεωφορεία παραμένει ανοιχτή, αλλά με αυξημένους ελέγχους και συχνές διακοπές.
Με τις εντάσεις να πολλαπλασιάζονται και το επόμενο 48ωρο να θεωρείται κρίσιμο, τα μπλόκα φαίνεται να εξελίσσονται σε ευρύτερο κοινωνικό μέτωπο. Όπως εκτιμούν συνδικαλιστές εκπρόσωποι, αν δεν υπάρξει ανταπόκριση από την Πολιτεία, οι κινητοποιήσεις θα γενικευτούν ακόμη περισσότερο.
Με τρακτέρ και… νεκροφόρες
Μέσα σε αυτό το κλίμα μια από τις πιο φορτισμένες εικόνες των τελευταίων ημερών ήρθε από τα Μάλγαρα. Ιδιοκτήτες γραφείων τελετών παρέταξαν νεκροφόρες μπροστά στα τρακτέρ, συνοδεύοντάς τες με το μήνυμα περί «συμβολικής κηδείας της αγροτιάς». Η πρωτοβουλία ανήκε στο Σωματείο Λειτουργών Γραφείων Κηδειών Μακεδονίας, σε μια ένδειξη ότι η διαμαρτυρία των αγροτών αγγίζει πλέον επαγγέλματα και κοινωνικές ομάδες που μέχρι σήμερα σπανίως συμμετείχαν σε αντίστοιχες κινητοποιήσεις. Παράλληλα, κοινωνικές ομάδες που επηρεάζονται από το αυξημένο κόστος διαβίωσης ή αντιμετωπίζουν δικά τους δομικά προβλήματα ενώνουν τη φωνή τους με τους αγρότες.
Ταξιτζήδες, οδηγοί φορτηγών, επαγγελματίες των λαϊκών αγορών και μικροεπαγγελματίες δηλώνουν αλληλεγγύη, πραγματοποιώντας μηχανοκίνητες πορείες προς τα μπλόκα ή σε κεντρικά σημεία των πόλεων. Στη Θεσσαλονίκη, οδηγοί ταξί συγκεντρώθηκαν στα ΚΤΕΛ «Μακεδονία» και κατευθύνθηκαν στα Μάλγαρα, ενώ επαγγελματίες λαϊκών αγορών της Τούμπας οργανώνουν πορεία προς το υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης.





