Πειραιάς: Μητέρα και εκπαιδευτικός καταγγέλλει την υποστελέχωση στα νηπιαγωγεία – «37 νήπια σε μία τάξη, χωρίς νηπιαγωγό»

Με μια αιχμηρή Ανοιχτή Επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, η Ειρήνη Πασσά, μητέρα νηπίου και εκπαιδευτικός, εκφράζει την έντονη απογοήτευσή της για τις ελλείψεις προσωπικού στις σχολικές μονάδες μετά τη Β΄ φάση πρόσληψης αναπληρωτών.

 

 

Η επιστολή, που φέρει ημερομηνία 3 Οκτωβρίου 2025, περιγράφει την κατάσταση στο 36ο Νηπιαγωγείο Πειραιά, όπου —όπως καταγγέλλει— 37 νήπια συνυπάρχουν στο ίδιο ολοήμερο τμήμα, ύστερα από συγχώνευση που έγινε τρεις εβδομάδες μετά την έναρξη του σχολικού έτους.

 

 

Η κα Πασσά ζητά άμεση κάλυψη των κενών και θέτει καίρια ερωτήματα για τις συνθήκες φοίτησης, τη λειτουργία του ολοήμερου προγράμματος και τη στάση του υπουργείου απέναντι στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.

 

 

Διαβάστε την επιστολή:

 

 

Πειραιάς, 3 Οκτωβρίου 2025
Ανοιχτή Επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας, κα. Σοφία Ζαχαράκη

 

 

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

 

 

Ορμώμενη από την ολοκλήρωση της Β ́ Φάσης πρόσληψης Αναπληρωτών και τις ελλείψεις εκπαιδευτικών που εξακολουθούν να υφίστανται στις σχολικές μονάδες, σας αποστέλλω την παρούσα επιστολή ούσα βαθύτατα απογοητευμένη με την διαχείριση του θέματος από πλευράς σας. Προλογίζω τους σκοπούς μου, αναφέροντας ότι πρόθεσή μου είναι να σας εκθέσω τους προβληματισμούς μου για την κατάσταση που επικρατεί αυτή την στιγμή-την οποία γνωρίζετε και κωφεύετε συστηματικά- και να αιτηθώ προσωπικά την άμεση κάλυψη των κενών.

 

 

Απευθύνομαι σε εσάς, ως μητέρα ενός νηπίου που φοιτά για πρώτη φορά στο 36ο Νηπιαγωγείο Πειραιά και καλείται να συνυπάρξει σε μια τάξη Ολοήμερου τμήματος με άλλα τριάντα επτά (37) νήπια, ως εκπαιδευτικός που αντιλαμβάνεται το δύσκολο έργο των συναδέλφων που στελεχώνουν τις σχολικές μονάδες υπό τέτοιες συνθήκες και ως πολίτης που αδυνατεί να συμβιβαστεί με προσωρινές λύσεις που μετατοπίζονται από ανώτερα σε κατώτερα κλιμάκια ανάληψης ευθυνών.

 

 

Η ανακοίνωση για την συγχώνευση των δύο τμημάτων στο Ολοήμερο έλαβε χώρα μετά την παρέλευση τριών εβδομάδων από την έναρξη του νέου σχολικού έτους 2025-2026 – περίοδο κατά την οποία το δεύτερο τμήμα του Νηπιαγωγείου περίμενε υπομονετικά την τοποθέτηση ενός νηπιαγωγού. Πρόκειται για ένα χρονικό διάστημα που χαρακτηρίστηκε από την αγωνία τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των γονέων/κηδεμόνων για την έκβαση της κατάστασης, ενώ έπρεπε αμφότεροι να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους, με τους γονείς/ κηδεμόνες να ζητούν άδειες από τον χώρο εργασίας τους ή πρόωρη αναχώρηση, προκειμένου να παραλάβουν τα παιδιά τους στην λήξη του κανονικού ωραρίου λειτουργίας, στις 13:00 μμ.

 

 

Αναρωτιέμαι, κυρία Υπουργέ, όταν συνέταξε το αρμόδιο κλιμάκιο του Υπουργείου την φόρμα αίτησης – που συμπληρώσαμε τον Μάρτιο και προσυπογράψατε, εσείς η ίδια– είχε λάβει υπόψη του αυτές τις παραμέτρους; Για ποιον οικογενειακό προγραμματισμό μπορούμε να μιλάμε επτά μήνες αργότερα, με την κάλυψη των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό να πέφτει στο κενό, με τους εκπαιδευτικούς να βρίσκουν αναγκαστικές λύσεις προσαρμογής και τους γονείς/εκπαιδευτικούς να μάχονται κυριολεκτικά για μια θέση στο Ολοήμερο πρόγραμμα του σχολείου κατά προτεραιότητα (!), σύμφωνα με την εγκύκλιο που αποστείλατε την προηγούμενη εβδομάδα;

 

 

Ποια είναι, άραγε, η στήριξη που παρέχετε στα παιδιά μας, στα νήπια, που ανακαλύπτουν τον εκπαιδευτικό κόσμο με συγχωνεύσεις μέσα σε ασφυκτικά μικρές αίθουσες, με ένα γεμάτο οκτάωρο στο οποίο καλούνται υπομονετικά να ανταποκριθούν χωρίς να έχουν το δικαίωμα ανάπαυσης και με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων να καθίσταται δύσκολη εξίσωση; Σας υπενθυμίζω, κυρία Υπουργέ, ότι τον Μάρτιο είχαμε την επιλογή είτε του Ολοήμερου τμήματος, με την λήξη ωραρίου στις 16:00, είτε του διευρυμένου Ολοήμερου, με την λήξη ωραρίου στις 17:30.

 

 

Προσπαθώ να αντιληφθώ αν αυτό αποτέλεσε κάποιου είδους εμπαιγμό ή μια απλή φαντασιοκοπία την οποία πιστέψαμε και θελήσαμε με θέρμη να την στηρίξουμε. Γνωρίζετε πολύ καλά την απάντηση και θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι η τωρινή απραξία για το θέμα υποτιμά την νοημοσύνη μας. Άραγε, σε μια μικρή αίθουσα του 1980, ίδια με αυτές που φοιτούσε η δική μου γενιά, θα στέλνατε το παιδί σας μαζί με άλλα 37 νήπια για τρεις ώρες; Πως μπορούν τα παιδιά αυτά να φάνε, να ξεκουραστούν και να συμμετέχουν σε δραστηριότητες;

 

 

Αναρωτηθήκατε ποτέ, όλες αυτές τις μέρες που ζητάτε από τις Διευθύνσεις των σχολικών μονάδων να επικαιροποιήσει τα κενά στο My School, πώς καλείται το εκπαιδευτικό προσωπικό τους να συνεχίσει απρόσκοπτα το έργο του; Όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας (διοικητικό και εκπαιδευτικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες), αυτή τη στιγμή, ζητούν το αυτονόητο: ανθρώπινες συνθήκες φοίτησης στα Δημόσια Σχολεία, θεσμό που οδηγείτε στην παρακμή με ποικίλους τρόπους. Σας απευθύνω άλλο ένα καίριο ερώτημα: ποιος νοήμων άνθρωπος δεν βλέπει την πραγματική διάσταση του ζητήματος;

 

 

Ή μήπως θέλετε να συνεχίσει αυτό το ανεκδιήγητο επικοινωνιακό παιχνίδι μεταξύ των Υπουργείων Παιδείας και Οικονομικών σχετικά με το αν υφίστανται ή όχι τα εκπαιδευτικά κενά; Δεν αρκούν, λοιπόν, οι πιστώσεις για την μόρφωση των παιδιών μας; Το πρόβλημα που αναδεικνύεται είναι βαθύτερο και το γνωρίζετε πολύ καλά, αλλά το ζήτημα είναι ότι αφορά σε μικρά παιδιά, στη νέα γενιά της χώρας μας, η οποία αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο δημογραφικό πρόβλημα των τελευταίων δεκαετιών. Η υποστελέχωση των σχολικών μονάδων, δεν αφορά απλώς έναν υπάλληλο που δεν τοποθετείται στη θέση του για την εκτέλεση των καθηκόντων του.

 

 

Αφορά παιδιά που επιζητούν τη γνώση και περιμένουν από εσάς και το επιτελείο σας να διαμορφώσουν τις συνθήκες για ένα ανθρωπιστικό μοντέλο παιδείας. Αφορά εκπαιδευτικούς που πασχίζουν να διδάξουν στα παιδιά μας ηθικές αρχές και αξίες, την ίδια ώρα που, εσείς, φροντίζετε, δυστυχώς, για την κατάλυσή τους. Το σύστημα προσλήψεων με αναπληρωτές, κυρία Υπουργέ, που υποστηρίζετε θερμά, φθίνει πρακτικά, αφού δεν καταστρέφει μόνο προσωπικές ζωές αλλά διαλύει και σχέσεις εκπαιδευτικών – μαθητών εν τη γενέσει τους.

 

 

Ωστόσο, ούτε με το σύστημα αυτό δεν μπορείτε να καλύψετε τα κενά στα σχολεία; Σας καλώ, λοιπόν, να προβείτε άμεσα σε διορισμούς εκπαιδευτικών που θα στελεχώσουν τις σχολικές μονάδες και θα καλύψουν τα κενά πριν τη λήξη της σχολικής χρονιάς. Δεν είναι απλώς αριθμοί, κυρία Υπουργέ, είναι τα παιδιά ΟΛΩΝ μας, είναι παιδιά που έχουν όρεξη και θέληση για μάθηση σε ένα σχολείο που καταρρέει ως θεσμός και προσπαθούμε να τον κρατήσουμε όρθιο. Αντιλαμβάνεστε απόλυτα τι εννοώ, κυρία Υπουργέ, και, πιστέψτε με, οι διαδραστικοί πίνακες δεν είναι αυτοί που θα μεταμορφώσουν τα σχολεία εν μια νυκτί σε σύγχρονους χώρους (εκ)παίδευσης.

 

 

Είναι οξύμωρο, δεν νομίζετε, να μιλάμε για την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και τα σχολεία του μέλλοντος, αφενός με παρωχημένα εργαλεία μάθησης και αφετέρου με εκπαιδευτικούς, των οποίων το λειτούργημα υποβαθμίζεται διαρκώς, αφού δεν τους επιτρέπετε να το ασκήσουν; Κυρία Υπουργέ, η επιστολή μου συντάσσεται με γνώμονα την εύρυθμη λειτουργία των Ολοήμερων τμημάτων σε όλες τις σχολικές μονάδες, την υποστήριξη του έργου των εκπαιδευτικών που αυτή τη στιγμή δυσφορούν, των γονέων/ κηδεμόνων που αγωνιούν και των μαθητών που καρτερούν τη γνώση, το παιχνίδι και την πρόοδο στο σχολείο τους.

 

 

Παρακαλώ όπως μεριμνήσετε άμεσα για την λύση του προβλήματος, αναλαμβάνοντας τις ευθύνες που σας αναλογούν. Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας και ευελπιστώ στην θετική ανταπόκρισή σας στο αίτημά μου.

 

 

Με εκτίμηση,
Ειρήνη Πασσά

Διαβάστε Επίσης

Δείτε το κανάλι μας...