Στη διαδικασία επί παραβάσει για την Ελλάδα εκκίνησε η Κομισιόν προκειμένου να μεταφέρει ορθά στο εθνικό της δίκαιο τους κανόνες της Ε.Ε σχετικά με το τεκμήριο αθωότητας και το δικαίωμα παράστασης του κατηγορουμένου στη δίκη του. Αντίστοιχη διαδικασία με την αποστολή και προειδοποιητικής επιστολής για το ίδιο ζήτημα αποφάσισε και για το Λουξεμβούργο, τη Μάλτα, Σλοβενία, Σλοβακία και Σουηδία. Πρόκειται συγκεκριμένα για την οδηγία για την ενίσχυση του τεκμηρίου αθωότητας και του δικαιώματος παράστασης του κατηγορουμένου στη δίκη του στο πλαίσιο ποινικής διαδικασίας [οδηγία (ΕΕ) 2016/343].
Η οδηγία είναι μία από τις έξι οδηγίες, που εκδόθηκαν από την Ε.Ε για τη δημιουργία κοινών ελάχιστων προτύπων, προκειμένου να εξασφαλίζεται δίκαιη δίκη και ότι τα δικαιώματα των υπόπτων και των κατηγορουμένων -στο πλαίσιο ποινικών διαδικασιών- προστατεύονται επαρκώς σε ολόκληρη την ΕΕ. Η Κομισιόν θεωρεί ότι ορισμένα εθνικά μέτρα, που ανακοινώθηκαν από τα έξι κράτη μέλη δεν πληρούν τις απαιτήσεις της οδηγίας. Ειδικότερα, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι τα μέτρα που κοινοποίησαν η Ελλάδα και το Λουξεμβούργο δεν μεταφέρουν ορθά στο εθνικό δίκαιο τις διατάξεις της οδηγίας σχετικά με τις δημόσιες αναφορές στην ενοχή προσώπου και τις ερήμην δίκες.
Για τον λόγο αυτόν, η Κομισιόν αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, το Λουξεμβούργο, τη Μάλτα, τη Σλοβενία, τη Σλοβακία και τη Σουηδία, που έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν. Εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, η Κομισιόν μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.
Διαδικασία επί παραβάσει για την οδηγία για τον θόρυβο
Στο μεταξύ, η Κομισιόν αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα και για το γεγονός ότι δεν συμμορφώθηκε με τις υποχρεώσεις που υπέχουν δυνάμει της οδηγίας για τον θόρυβο (οδηγία 2002/49/ΕΚ). Η οδηγία για τον θόρυβο προσδιορίζει τα επίπεδα ηχορύπανσης και ενεργοποιεί την απαραίτητη δράση ως αντίδραση, όπως κατάλληλα μέτρα πολεοδομικού σχεδιασμού και προστασίας από τον θόρυβο. Την ίδια διαδικασία για μη εφαρμογή της εν λόγω οδηγίας εκκίνησε και για τη Βουλγαρία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Σλοβενία και Σλοβακία.
Η οδηγία απαιτεί από τα κράτη μέλη να εγκρίνουν χάρτες που να παρουσιάζουν την έκθεση στον θόρυβο εντός των μεγαλύτερων πολεοδομικών συγκροτημάτων, κατά μήκος των βασικών σιδηροδρομικών και οδικών αξόνων και γύρω από τα κύρια αεροδρόμια. Οι στρατηγικοί χάρτες θορύβου αποτελούν τη βάση για τον καθορισμό μέτρων στα σχέδια δράσης για τον θόρυβο, τα οποία έχουν ως σκοπό να βοηθήσουν στη μείωση της ηχορύπανσης. Τα κράτη μέλη υποχρεούνται επίσης να ενημερώνουν την Κομισιόν για τα πορίσματα των στρατηγικών χαρτών θορύβου, ώστε να μπορεί να συντάξει έκθεση η οποία θα παρουσιάζει την κατάσταση της έκθεσης στον θόρυβο στην ΕΕ.
Αυτά τα έξι κράτη μέλη δεν υπέβαλαν όλες τις σχετικές πληροφορίες για τους στρατηγικούς χάρτες θορύβου, συμπεριλαμβανομένης της έκθεσης του πληθυσμού στον θόρυβο. Για τον λόγο αυτόν, η Κομισιόν αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στη Βουλγαρία, την Ελλάδα, την Ουγγαρία, τη Ρουμανία, τη Σλοβενία και τη Σλοβακία, οι οποίες έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν.
Προειδοποιητική επιστολή για υπηρεσίες ζεύξης δεδομένων
Η Κομισιόν παράλληλα αποφάσισε να αποστείλει προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα επειδή δεν εφάρμοσε ταχέως και αποτελεσματικά την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της 18ης Απριλίου 2024, για τις υπηρεσίες ζεύξης δεδομένων (Υπόθεση C-599/22). Σύμφωνα με την απόφαση του Δικαστηρίου, η Ελλάδα δεν εφάρμοσε τα απαιτούμενα μέτρα για να διασφαλίσει ότι ο ορισθείς πάροχος υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις για την παροχή υπηρεσιών ζεύξης δεδομένων.
Οι υπηρεσίες αυτές καθιστούν δυνατές ασφαλείς και αποτελεσματικές επικοινωνίες σε πραγματικό χρόνο μεταξύ των μονάδων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και των αεροσκαφών και είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της ασφαλούς και αποτελεσματικής διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας. Παρέχουν τη δυνατότητα συνεχούς παρακολούθησης και συντονισμού των ιχνών πτήσης, καθώς και τη δυνατότητα διαβίβασης κρίσιμων πληροφοριών, όπως ενημερώσεις για τον καιρό, σχέδια πτήσης και δεδομένα επιδόσεων αεροσκάφους. Μετά την αλληλογραφία που είχε με τις ελληνικές αρχές, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα μέτρα που έχει λάβει μέχρι στιγμής η Ελλάδα δεν επαρκούν για να αρθεί η παράβαση με βάση σχετική κρίση του Δικαστηρίου της Ε.Ε.