Αλλαγές στη διαχείριση απορριμμάτων προωθεί μέσω νομοθετικής ρύθμισης το υπουργείο Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Η Καθημερινή», ανάμεσα στις προωθούμενες ρυθμίσεις θα προβλέπεται η δυνατότητα παρέμβασης του υπουργείου σε περίπτωση που ένας ή περισσότεροι δήμοι δεν συμμορφώνονται, ιδίως στις περιπτώσεις που υπάρχει παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης (λ.χ. χωματερές), ενώ προβλέπεται και η ενοποίηση Φορέων Διαχείρισης Στέρεων Αποβλήτων.
Οι επίμαχες ρυθμίσεις θα ενταχθούν σε πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος, που αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση στις αρχές του φθινοπώρου. Όπως τονίζεται στο συγκεκριμένο δημοσίευμα, οι αλλαγές αυτές θα αφορούν στη διαχείριση των απορριμμάτων, τόσο σε τοπικό, όσο και σε πανελλαδικό επίπεδο. Μια από τις αυτές τις αλλαγές αφορά άμεσα και τον νομό Ηλείας, καθώς προβλέπεται η συγχώνευση συλλογικών φορέων των δήμων για τα απορρίμματα (ΦΟΔΣΑ). Ειδικότερα, οι δήμοι σε Ηλεία, Αχαΐα και Αιτωλοακαρνανία, θα βρίσκονται υπό τον φορέα της Αχαΐας, που μετονομάζεται σε Σύνδεσμο Διαχείρισης Δυτικής Ελλάδας.
Οι δήμοι Λέσβου και Χίου θα συγχωνευτούν υπό τον φορέα της Λέσβου, με νέο τίτλο Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, οι δήμοι Λάρισας και Μαγνησίας υπό την Περιβαλλοντική Αναπτυξιακή Δυτικής Θεσσαλίας και οι δήμοι Ηρακλείου – Ρεθύμνου – Λασιθίου υπό έναν νέο φορέα που θα ονομάζεται Ενιαίος Σύνδεσμος Διαχείρισης Απορριμμάτων Κρήτης. Οι δήμοι θα συμμετέχουν ως μέτοχοι στους φορείς αυτούς ανάλογα με τον πληθυσμό τους. Επίσης, η συνεισφορά των δήμων στον ΦΟΔΣΑ στον οποίο ανήκουν γίνεται μηνιαίως από τριμηνιαίως, προφανώς λόγω χρεών που έχουν συσσωρευθεί σε ορισμένους από αυτούς.
Αν ο δήμος χρεώνει στους πολίτες λιγότερα από όσα πρέπει, τότε ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ μπορεί να ζητήσει μέσω του υπουργείου Εσωτερικών την παρακράτηση και απόδοση της διαφοράς μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ). Αυτές οι κινήσεις ουσιαστικά στοχεύουν στο να «στριμώξουν» τους δήμους ώστε να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η ρύθμιση που αναφέρει ότι σε μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς δήμους (κάτω των 10.000 κατοίκων) το υπουργείο Περιβάλλοντος δύναται να αναθέσει σε ιδιώτες τη χωριστή συλλογή και μεταφορά ανακυκλώσεων και βιοαποβλήτων, με τη δαπάνη να χρηματοδοτείται από το κράτος.
Η επιλογή αυτή δείχνει να προκρίνει συγκεκριμένο μοντέλο ιδιωτικής εταιρείας, το οποίο έχει εφαρμοστεί στην Τήλο με θεαματικά αποτελέσματα, αλλά πολύ υψηλό κόστος, το οποίο ο μικρός δήμος δεν μπορούσε με ίδια μέσα να καλύψει. Παράλληλα, μέσω της νομοθετικής ρύθμισης θα δίνεται η δυνατότητα στο υπουργείο Περιβάλλοντος να παρέμβει ευθέως για τη συμμόρφω- ση δήμων που έχουν φτωχές επιδόσεις στη διαχείριση των απορριμμάτων, ιδίως στις περιπτώσεις που έχει υπάρξει παρέμβαση της Ε.Ε.
Όπως θα προβλέπεται, ο υπουργός θα μπορεί να δίνει εντολή στον γενικό γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων να υλοποιήσει έργα και δράσεις σε περιπτώσεις άρνησης ή αδράνειας του δήμου ή του συλλογικού φορέα των δήμων για τα απορρίμματα (ΦΟΔΣΑ) να συμμορφωθεί, παρότι υπάρχει, λ.χ., καταδίκη από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Ή όταν δεν προβαίνουν στην υλοποίηση των έργων που προβλέπει ο περιφερειακός σχεδιασμός για τα απορρίμματα.