Παγώνα Αθανασοπούλου: “Βία ανηλίκων και εφήβων”

Χαρακτηριστική είναι η αύξηση στα φαινόμενα βίαιης συμπεριφοράς από και ανάμεσα σε ανήλικους, είτε με την μορφή σχολικού εκφοβισμού, είτε μέσω της δράσης ανήλικων συμμοριών. Σε αυτή την ανοδική τάση έχει συμβάλλει πλήθος παραγόντων όπως η αύξηση της ενδοοικογενειακής βίας, η έλλειψη επικοινωνίας κ.α. Τα παιδιά που εισέρχονται στην περίοδο της εφηβείας, σε αυτήν την ηλικία της σύγκρουσης, της αμφισβήτησης, της αντίδρασης και της παρόρμησης, βιώνουν ήδη μια πληθώρα ψυχοφυσιολογικών αλλαγών, στην οποία καλούνται να προσαρμοστούν.

 

 

Χαρακτηριστικό αυτής της ηλικιακής περιόδου είναι η ανάγκη να προσδιορίσουν τη ταυτότητα τους και να ανήκουν κάπου. Όταν, λοιπόν, οι σχέσεις με τους γονείς είναι φτωχές, απόμακρες ή και συγκρουσιακές, οι έφηβοι ενδέχεται να χάσουν τον προσανατολισμό τους και να αναζητήσουν τη λύση ακόμα και στη χρήση ουσιών, όπως αλκοόλ ή χασίς, μέσω της οποίας μπορεί να αισθάνονται ότι αποκόπτονται από την γονεϊκή επιρροή και ταυτίζονται με τους συνομηλίκους.

 

 

Μέσα στο 2023 σε παράνομες πράξεις προέβησαν 10.776 ανήλικοι, 1.100 εκ των οποίων ήταν έως 11 ετών και 1.400 από 12 έως 14 ετών

 

 

Τα παραπάνω δεν αφορούν μόνο τα αγόρια αλλά και τα κορίτσια που κι αυτά προχωρούν σε βίαιες ενέργειες, φθορές, επιθέσεις, σωματικές βλάβες, ξυλοδαρμούς και μπορεί να καταλήξουν σε αιματηρές συμπλοκές, είτε εντός του σχολείου, είτε εκτός. Το έντονο αυτό κοινωνικό πρόβλημα, δυστυχώς, έχει “χτυπήσει” και το νομό Ηλείας. Παρατηρούμε σε κάποιους δήμους να διοργανώνονται εκδηλώσεις χωρίς όμως ουσία. Εκδηλώσεις για το θεαθήναι. Αν όμως πραγματικά θέλουμε να κάνουμε κάτι απαιτούνται συγκεκριμένες δράσεις.

 

 

Παρακάτω, δημοσιεύουμε το άρθρο της τοπικής συμβούλου της κοινότητας Πύργου Παγώνας Αθανασοπούλου, η οποία [λόγω προσωπικών εμπειριών] προτείνει συγκεκριμένες λύσεις. Λύσεις που ενδεχομένως στο σύνολό τους να μη γίνονται απόλυτα αποδεκτές, αλλά αποτελούν μία βάση συζήτησης που πρέπει να οδηγήσουν σε συνεργασίες και σε συγκεκριμένες δράσεις.
Αν πραγματικά ενδιαφερόμαστε….

 

 

Να σημειωθεί ότι το παρακάτω κατατέθηκε στον δήμο Πύργου στις 21/2/2024, πήρε αρ. Πρωτ.: 4512, αλλά δεν… ελήφθη υπόψη από κανέναν της δημοτικής αρχής!

 

 

Γιώργος Φάκος
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας

 

 

Βία ανηλίκων και εφήβων

 

 

της Παγώνας Αθανασοπούλου
Τοπικής Συμβούλου Κοινότητας Πύργου

 

 

α. Βία ανηλίκων και εφήβων
β. Σχολική βία-εκφοβισμός
γ. Λεκτική βία [ύβρεις, χαρακτηρισμοί κ.α.]
δ. Ζητήματα και προβληματισμοί νέων
ε. Βία κάθε είδους και φάσματος
στ. Εκδηλώσεις νέων Προτάσεις και Λύσεις

 

 

α. Αντιμετώπιση σχολικού εκφοβισμού-βία ανηλίκων και εφήβων

 

Με μαζικές συνεδρίες [με μαθητές] εντός σχολικών κτηρίων ως άξονας προσέγγισης και πληροφόρησης σε θέματα προβληματισμού και ζητημάτων νεολαίας, όπου θα ακούμε και θα είμαστε κοντά στα νεαρά μέλη της κοινωνίας μας – να έχουμε άμεση επικοινωνία μαζί τους – ώστε να εκφράζουν τους φόβους τους, τις ανασφάλειές τους και τα προβλήματά τους, καθώς και άλλα θέματα που τους απασχολούν. Μέσα απ’ όλη αυτή την διαδικασία θα γίνεται γνωστό ότι υπάρχει σε ισχύ το απόρρητο των συζητήσεων. Να υπάρχει ευρέως η έννοια του ΣΕΒΑΣΜΟΥ.

 

 

β. Επικοινωνία και συνεργασία με γονείς-κηδεμόνες, εκπαιδευτικούς, φορείς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, είτε σε ευρύ είτε σε απόρρητο πλαίσιο όταν αφορούν ακραίες περιπτώσεις. [Συνεργασία με το “Χαμόγελο του Παιδιού” κ.α. οργανώσεις].

 

 

γ. Σχολή γονέων: Υπάρχει σχολή γονέων και είναι απαραίτητη η στήριξη και η συμμετοχή όλων μας για προβολή και αντιμετώπιση όλων των καθημερινών προβληματισμών και θεμάτων, όπου ως γονείς αντιμετωπίζουμε και το “χάσμα των γενεών” που πρέπει να γεφυρωθεί για να υπάρχει μια ομαλή και ισορροπημένη σχέση απέναντι στα νέα μέλη της κοινωνίας μας, είτε είμαστε γονείς είτε είμαστε φίλοι είτε εκπαιδευτικοί. Με τον τρόπο αυτό θα αντιμετωπίζεται ένα πρόβλημα από την αρχή και πριν αυτό επεκταθεί. Υπάρχουν κοινωνικοί λειτουργοί που όμως ΥΠΟΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ δυστυχώς, σε δομές σχολείων ή είναι ανύπαρκτη η παρουσία τους εκεί που αφ’ ενός χρειάζεται. Όχι επειδή δεν θέλουν, αλλά σαφώς επειδή δεν μπορούν. Ο αριθμός σχολικών μονάδων που δίνεται να αναλάβει ο κοινωνικός λειτουργός είναι μεγάλος, με αποτέλεσμα να ΜΗΝ υπάρχει επαρκής χρόνος αλλά και ούτε στήριξη άμεσης κατεύθυνσης και προσέγγισης των νέων μας-μαθητών. Κάποια λύκεια του Πύργου ΔΕΝ έχουν καν αυτή την επείγουσα και απαραίτητη βοήθεια και στήριξη από έμπειρους λειτουργούς [κοινωνικούς λειτουργούς, παιδοψυχολόγους].

 

 

δ. Ο κύριος εισαγγελέας Πρωτοδικών Πύργων καθώς και η κυρία επιμελήτρια ανηλίκων Πύργου [σε συνάντηση που είχα η ίδια μαζί τους] προτίθενται κι έχουν όλη την θετική διάθεση για οποιαδήποτε συνεργασία μαζί τους, σε οποιονδήποτε χρόνο, για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα της πάταξης της βίας των ανηλίκων κι εφήβων. Φυσικά θα λειτουργεί η διαδικασία του απορρήτου – ας μη ξεχνάμε ότι κάποιες καταστάσεις και περιπτώσεις χρίζουν ιδιαίτερης προσοχής και λεπτούς χειρισμούς όταν αφορούν παιδιά-ανήλικα άτομα. Οφείλουμε να κάνουμε και να δίνουμε πάντα ότι καλύτερο για την ένταξη και την εξέλιξη νεαρών μελών της κοινωνίας μας, ως άρτια μέλη αυτής.

 

 

ε. Για την αντιμετώπιση και την μείωση του ΕΘΙΣΜΟΥ των ηλεκτρονικών παιχνιδιών στο διαδίκτυο και σαφώς από τον εθισμό του διαδικτύου στους νέους μας, μπορούμε να αναλάβουμε και να προγραμματίζουμε διάφορες εκδηλώσεις με συμμετοχή των νέων μας, όπως για παράδειγμα αγώνες καλαθοσφαίρισης, διαγωνισμούς, οποιαδήποτε δραστηριότητα αθλητισμού, θεάτρου, χειροτεχνίας, μουσικής κλπ ΣΤΟΧΟΣ: Επανένταξη σε κοινωνικές ομάδες με συνεργασία και ανταγωνισμό διότι τα παιδιά που είναι εθισμένα στο διαδίκτυο είναι άτομα που απομονώνονται από φιλίες, ομάδες και οικογένειες, κλείνονται στον εαυτό τους ή αυτοπροστατεύονται με αυτόν τον τρόπο, χάνοντας ουσιώδη γεγονότα και πράγματα από τη ζωή τους καθώς και την καθημερινότητά τους.

 

 

στ. Δεδομένου ότι η σχολική βία και ο εκφοβισμός παρουσιάζεται και υφίσταται σε όλο του το μεγαλείο, η βία είναι ωμή και ιδιαίτερα σκληρή κι επικίνδυνη. Υπάρχουν μαθητές όπου εισέρχονται στο χώρο του σχολείου ΟΠΛΙΣΜΕΝΟΙ. Και είτε είναι γνώστες οι γονείς είτε δεν γνωρίζουν τίποτα χρησιμοποιούν λέξεις-κωδικούς μεταξύ τους όπως: ‘πεταλούδα”-σουγιάς, “αγκαλίτσα”-σιδερογροθιά κ.α.

 

 

Μην εθελοτυφλούμε!
Είδη βίας υπάρχουν σε πολλά πλαίσια και φάσματα. Ας συνεργαστούμε όλοι. Προσωπικά ασχολούμαι εθελοντικά κι ως εκπρόσωπος σχολικής κοινότητας [στο παρελθόν] με την βία, με αναρτήσεις, προβάλλοντας την επικινδυνότητα και την άμεση επέμβαση όπου επιβάλλεται. Συνεχίζω εδώ και τέσσερα χρόνια-ίσως και περισσότερα.

 

 

Όλοι μαζί μπορούμε με λύσεις να στηρίζουμε μια υγιή κοινωνία. Η νεολαία μας δεν χρειάζεται δεκανίκια, χρειάζεται σωστές κατευθύνσεις και σωστή εκπαίδευση σε όλους τους τομείς. Τα παιδιά μας, οι νέοι μας, είναι η ζωή μας, το ΑΥΡΙΟ και η συνέχεια του είδους μας στην κοινωνία! Υπάρχουν άνθρωποι και φορείς που μπορούν και θέλουν να προσφέρουν ότι καλύτερο στη Δομή της κοινωνίας μας!

 

Ευχαριστώ.

Διαβάστε Επίσης

πατήστε & διαβάστε το 19ο τεύχος
Δείτε το κανάλι μας...