Ο Έρωτας στην αρχαιότητα

O έρωτας – αντίθετα με ό,τι πίστευε στην αρχαιότητα η πλειονότητα των ανθρώπων – δεν ξεκίνησε ως γιος της Αφροδίτης αλλά ως δύναμη αρχέγονη.
Ο Ησίοδος, γύρω στο 700 π.Χ., αναφέρει ότι προϋπήρχε των θεών και των ανθρώπων. Ήταν μια από τις τρεις πρωταρχικές και αγέννητες οντότητες δίπλα στο Χάος και τη Γη. Ήταν η ενοποιητική δύναμη που εξασφάλιζε τη δυνατότητα αναπαραγωγής ακόμη και των ίδιων των θεών.

 

 

Από το Χάος θα γεννηθούν το Έρεβος και η Νύχτα και από την ερωτική τους ένωση ο Αιθέρας και η Ημέρα [δηλαδή το φως]. Γι’ αυτό κι αργότερα σε απεικονίσεις των κλασικών χρόνων, η πρωταρχική αυτή θεότητα, ο Έρως, είναι παρούσα στη γέννηση της Αφροδίτης που αναδύεται από τον αφρό της θάλασσας, καθώς ο Κρόνος ευνουχίζοντας τον πατέρα του Ουρανό, τού κόβει το ανδρικό μόριο και αυτό πέφτοντας στη θάλασσα την γονιμοποιεί. Από την ένωση αυτή προέκυψε η Αφρο-δίτη [η αναδυόμενη από τον αφρό].

 

 

Και ενώ θα νόμιζε κανείς ότι το βασικό κοσμογονικό σχήμα που καθιερώνει ο Ησίοδος, είναι αυστηρό και ο Έρωτας είναι η απρόσωπη κοσμογονική δύναμη που ελάχιστη έχει σχέση με το ανθρώπινο ερωτικό πάθος [την κύρια έμπνευση της αρχαϊκής λυρικής ποίησης και μια από τις βασικές συνιστώσες της τραγωδίας], λίγο μετά την Ησιόδεια εισαγωγή, ο Έρως είναι: ο πιο όμορφος από όλους τους αθάνατους [Ησίοδος , Θεογονία 116 κ.εξ. “αυτός που παραλύει τα μέλη, και όλων των θεών και όλων των ανθρώπων κυριεύει την ψυχή και τη σύνεση”.

 

 

Ο Όμηρος δεν αναφέρεται στο θεό, αλλά προβάλλει έντονα το ηδονικό στοιχείο της συνουσίας, όπως πιθανότατα δεικνύει η απεικόνιση μιας συνεύρεσης πάνω σε έναν υστερογεωμετρικό κρατήρα από την Εύβοια, ή όπως οι πήλινες συνευρέσεις ζευγαριών ανάλογης χρονολογικής σειράς από το σπήλαιο του Ινάτου στην Κρήτη.

 

 

Κορυφαία είναι η σκηνή στην Ιλιάδα όπου η Ήρα, προκειμένου να απομακρύνει τον Δία από το πεδίο της μάχης του Τρωικού πολέμου, θα τον αποπλανήσει ερωτικά. Γοητευμένος ο πατέρας των θεών πέφτει στα δίχτυα της Ήρας και ολόκληρη η φύση συνδράμει με τις δυνάμεις της τη θεϊκή αυτή ερωτική ένωση.

 

 

Μόνο αργότερα στα τέλη του 7ου αιώνα π.Χ. κυρίως η Σαπφώ, που τον αναφέρει ως “γλυκύπικρον αμάχανον όρπετον”, δηλαδή γλυκύπικρο, ακαταμάχητο πλάσμα, δημιουργεί τον μύθο της γέννησης του Έρωτα από την Αφροδίτη, και λίγο αργότερα, στο περίφημο θραύσμα πίνακα, η μελανόμορφη αττική αγγειογραφία απεικονίζει την Αφροδίτη με τα δυο δίδυμα παιδιά της αγκαλιά, δεξιά τον Έρωτα και αριστερά τον Ίμερο, την γλυκιά επιθυμία.

Διαβάστε Επίσης

Ασφυξία

Οι μαζικές συγκεντρώσεις της περασμένης Κυριακής σε όλη τη χώρα αλλά και στο νομό μας για τα Τέμπη έδειξαν

πατήστε & διαβάστε το 23ο τεύχος
πατήστε στην εικόνα & διαβάστε...
Δείτε το κανάλι μας...