Δήμος Πηνειού: Η αλήθεια για το κάψιμο του Αράπη

Για το έθιμο του καψίματος του Αράπη φέτος την Τρίτη της Λαμπρής στην Παναγία Καθολική, η συντριπτική πλειοψηφία των επισκεπτών εκφράστηκε με κολακευτικά σχόλια γιατί το ομοίωμα ήταν βασισμένο στα ιστορικά γεγονότα του 1825 στην τουρκοκρατούμενη Γαστούνη. Κάποιοι από τους επισκέπτες δεν άκουσαν ή δεν θέλησαν να ακούσουν την ιστορία της εποχής και της κατασκευής του ομοιώματος-που εξήγησα από μικροφώνου-κάποιοι που έγραψαν πικρόχολα σχόλια ήταν απόντες και απούσες, σε κάποιους υπαγόρευσαν τι να γράψουν, κάποιοι είναι ανιστόρητοι και κάποιοι γράφουν μια έκθεση ιδεών για να δείξουν ότι υπάρχουν…

 

 

Σεβαστές όλες οι απόψεις. Στη δημοκρατία δεν υπάρχουν αδιέξοδα!

 

 

Καλοπροαίρετα τους απαντώ:

 

 

1) Από μικροφώνου ευχαρίστησα τις οικογένειες Ανδρικάκη που από τη δεκαετία 1950-1960 ξεκίνησαν να φτιάχνουν το ομοίωμα του Αράπη με πολύ αγώνα και μεράκι. Βέβαια πολλές φορές δέχτηκαν τα πικρόχολα σχόλια όπως πολύ εύστοχα έγραψε και η σύζυγος του Διονυσίου Ανδρικάκη κ. Μαργαρίτα Μαργαρίτη που την ευχαριστώ. Φέτος απευθύνθηκα δυο φορές και στις δύο οικογένειες για την κατασκευή του ομοιώματος και αρνήθηκαν ευγενικά για διαφορετικούς λόγους η καθεμιά. Σεβαστό απόλυτα! Άρα ατυχή τα σχόλια…

 

 

2) Από το ξεκίνημα του εθίμου και μέχρι σήμερα η ακριβής ονομασία ήταν «το κάψιμο του Αράπη» κι όχι του Ιούδα, ή του σατανά ή του διαβόλου. Και αυτό γιατί το 1825 που ο Ιμπραήμ προξένησε τεράστιες καταστροφές στην Πελοπόννησο, ήρθε με Τουρκοαιγύπτιους ή Αραπάδες στρατιώτες όπως χαρακτηριστικά τους έλεγαν. Αυτοί σκότωναν , λεηλατούσαν, βίαζαν και ρήμαζαν την περιουσία των Ελλήνων. Σίγουρα δεν μπορώ να κατηγορηθώ ως ρατσιστής γιατί έχω δώσει δείγματα συνεργασίας και βοήθειας χωρίς διακρίσεις σε όλους τους συμπολίτες μου εδώ και 13 χρόνια ανεξαρτήτως χρώματος και καταγωγής. Πάντα με αξιοπρέπεια και με χαμηλούς τόνους. Άρα ατυχή τα σχόλια…

 

 

3) Εξήγησα, επίσης από μικροφώνου, τις 3 εκδοχές του εθίμου που έχει γράψει και ο πρώην Δήμαρχος Γαστούνης κ. Κώστας Λούρμπας κι έχω αναρτήσει στην ιστοσελίδα του Δήμου Πηνειού στην ενότητα Θρησκευτικά μνημεία. Αν δεν τα έχουν διαβάσει και δεν άκουσαν αυτά που είπα γιατί βιάζονται να τοποθετηθούν και κατά συνέπεια να εκτεθούν; Οι 3 εκδοχές είναι: 1η) Συμβολίζει την απαλλαγή των κατοίκων από την αγριότητα των Αραπάδων που είτε έμεναν εδώ ή τους έφερε ο Ιμπραήμ. 2η) Συμβολίζει την καύση του παλιού, κακού εαυτού μας που λυτρώνεται τη Λαμπρή με την Ανάσταση Του Χριστού και γεννιέται ο νέος, καθαρός και απαλλαγμένος από τη μαυρίλα του παρελθόντος εαυτός μας. 3 η )Πίσω από την εκδοχή του Αράπη κρύβεται η ελονοσία που θέριζε την περιοχή με τα κουνούπια στους βαλτότοπους όπως στη Λακοβάρδα. Υπήρχε θνησιμότητα από την ελονοσία που ήταν η μεγάλη μάστιγα και οι ντόπιοι ταύτιζαν την ελονοσία με το όνομα του κακού Αράπη. Άρα ατυχή τα σχόλια…

 

 

4) Μετά την άρνηση των οικογενειών Ανδρικάκη απευθύνθηκα σε επαγγελματία πυροτεχνουργό καύσης στην Πάτρα που έχει όλες τις απαραίτητες άδειες και αναλαμβάνει μεγάλες εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα. Πρώτιστο μέλημά μας η ασφάλεια των εμπλεκομένων κι όλων των προσκυνητών κι όλες οι εντολές δόθηκαν με τηλεχειριστήρια και εξελίχθηκαν όλα με ασφάλεια! Ποιός θα αναλάμβανε την ευθύνη να ανέβει σε ένα καμπαναριό με προβλήματα στατικότητας, να κρεμάσει ένα ομοίωμα με κίνδυνο της ζωής του και να διατρέξει τον κίνδυνο ατυχήματος; Κανένας. Για την ιστορία έχουν συμβεί παλιότερα μικροατυχήματα και σε επισκέπτες και σε αυτοκίνητα… Άρα ατυχή τα σχόλια…

 

 

5) Απευθύνθηκα σε επαγγελματία καλλιτέχνη της Πάτρας που με ρώτησε και του εξήγησα την ιστορία του εθίμου. Παράλληλα είδαμε παλιότερα video με Αραπάδες …Αμερικανούς με φράκο, με ημίψηλο καπέλο, με σχόλια οικονομικά ή ποδοσφαιρικά και καταλήξαμε στην κατασκευή του ομοιώματος που είδατε και είναι πολύ κοντά στην ιστορική πραγματικότητα. Αν κάποιοι θεωρούν πως το φετινό ομοίωμα δε συνάδει με την ιστορία, θα τους συμβούλευα θα ξαναδιαβάσουν σωστά την ιστορία του τόπου χωρίς παρωπίδες. Αν είχαν συνηθίσει ένα ομοίωμα για χρόνια και το νέο, το σωστό τους κακοφαίνεται θα τους έλεγα πως «η ζωή αλλάζει δίχως να κοιτάζει τη δικιά τους μελαγχολία»… Άρα ατυχή τα σχόλια…

 

 

6) Αν δεν είμαστε σε παρατεταμένη προεκλογική περίοδο θα γράφονταν αυτά τα σχόλια; Όχι. Όπως δε γράφονταν κι όλα τα χρόνια που την ευθύνη του καψίματος του Αράπη είχε το εκκλησιαστικό συμβούλιο της Παναγίας της Καθολικής. Τώρα που ανέλαβε ο Δήμος Πηνειού μέσω του Ν.Π. Πολιτισμού βγήκαν κι έγραψαν άνθρωποι που δεν έχουν γνώση τι σημαίνει πολιτισμός και που δεν έχουν προσφέρει τίποτα στα πολιτιστικά δρώμενα του τόπου τους. Και για αυτούς που «κόπτονται» για το πόσο στοίχισε, θα έπρεπε να γνωρίζουν πως όλες οι δαπάνες αναρτώνται στην Διαύγεια και πληρώνονται με τιμολόγια. Όχι μαύρα… Και επειδή έχουν υπηρετήσει σε θέσεις ευθύνης θα έπρεπε να ‘ναι πιο προσεκτικοί… Άρα ατυχή και αυτά τα σχόλια…

 

 

Εύχομαι σε όλους να έχουμε υγεία, να ασκούμε καλοπροαίρετη κριτική, να βοηθούμε στη συνέχιση των εθίμων και ΜΑΖΙ μπορούμε να βελτιώνουμε τυχόν ατέλειες.

 

 

Δημήτρης Ηρ.Βασιλόπουλος
Πρόεδρος Πολιτισμού Δήμου Πηνειού

Διαβάστε Επίσης

πατήστε & διαβάστε το 19ο τεύχος
Δείτε το κανάλι μας...