Είναι ένας μύθος που κρατάει από την εποχή που τα αυτοκίνητα δεν είχαν ηλεκτρονικό ψεκασμό. Πλέον, η νεκρά στην κατηφόρα απλά ζημιώνει την τσέπη μας.
Για να δούμε το ποτήρι μισογεμάτο, η ενεργειακή κρίση και το άλμα των τιμών στα πρατήρια μπορεί να είναι η ευκαιρία να πετάξουμε από πάνω μας κακές οδηγικές συνήθειες, που είναι παράδοση στους ελληνικούς δρόμους, ενώ ζημιώνουν αναίτια το περιβάλλον:
Οι επιθετικές αλλαγές ταχυτήτων και το αναίτιο μαρσάρισμα συνεπάγονται έως και 50% περισσότερους ρύπους στην ατμόσφαιρα, σύμφωνα με έρευνα.
Έτσι, απ’ τον φόβο μην πέσει απότομα η βελόνα του καυσίμου, μαθαίνουμε να οδηγούμε πιο ευσυνείδητα.
Για παράδειγμα, το σωτήριο μυστικό για να καταναλώνεις λιγότερη ενέργεια είναι να αλλάζεις ταχύτητα σε χαμηλές στροφές, με ήρεμες κι απαλές κινήσεις, προκειμένου να εκμεταλλεύεσαι στο έπακρο τη λειτουργία του cut off στον κινητήρα γλιτώνοντας έως και 20% βενζίνη, όπως έχουμε εξηγήσει.
Το δεύτερο μάθημα που προκύπτει από τον χρυσό κανόνα του ρελαντί είναι ότι καταρρίπτεται ένας από τους πιο διαδεδομένους μύθους της οδήγησης: πως οδηγώντας με νεκρά στην κατηφόρα δεν καις βενζίνη.
Στην πραγματικότητα, είναι το ανάποδο που συμβαίνει.
Ο μύθος με τη νεκρά στην κατηφόρα
Έχει επικρατήσει εσφαλμένα η εντύπωση ότι η νεκρά σταματάει την τροφοδοσία του κινητήρα: πρακτικά, απεμπλέκοντας το κιβώτιο ταχυτήτων, μειώνεις τον έλεγχο που έχεις στο αμάξι (άρα η οδήγηση γίνεται πιο επικίνδυνη και επιβαρυντική για τα φρένα του αυτοκινήτου), ενώ παράλληλα απενεργοποιείς τον έλεγχο που έχει ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου στους θαλάμους καύσης. Οπότε, απενεργοποιείς τη χρήσιμη λειτουργία του cut off.
Για να το πούμε με απλά λόγια, όταν το σύστημα του αυτοκινήτου ανιχνεύει ότι το όχημα κινείται (και δεν πατάς γκάζι) σταματά την τροφοδοσία καυσίμου στον θάλαμο καύσης. Αξιοποιείται το φρενάρισμα του κινητήρα (από τη συμπίεση του κινητήρα), όπως και οι νόμοι της βαρύτητας και της αδράνειας για την κίνηση του οχήματος. Βεβαίως και συνεχίζει να δουλεύει ο κινητήρας αλλά όχι εξαιτίας της βενζίνης – είναι η κίνηση των τροχών που κάνουν τα μπιστόνια να κινούνται.
Από την άλλη, στην περίπτωση της νεκράς ταχύτητας, το σύστημα αποκόπτεται από τον κινητήρα και λειτουργεί ανεξάρτητα από την κίνηση των τροχών και τη βαρύτητα που μετακινεί το αμάξι. Ως αποτέλεσμα, συνεχίζει να τροφοδοτεί κανονικά τον θάλαμο καύσης, καταναλώνοντας με απόλυτη βεβαιότητα παραπάνω βενζίνη.
Το σωστό για τη βέλτιστη κατανάλωση (και όχι μόνο) είναι να επιλέγεις τη μεγαλύτερη σχέση ταχυτήτων στην κατηφόρα και όχι τη νεκρά, όπως θεωρούν οι περισσότεροι.