Μέντορες, συντονιστές, ρομποτική, εκπαιδευτικοί όμιλοι, ολοήμερα σχολεία έως τις 5:30, επέκταση τράπεζα θεμάτων και στη Γ΄Λυκείου, αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Εξι συν μία επαναστατικές αλλαγές στη λειτουργία των σχολείων σηματοδοτούν τη φετινή επιστροφή των μαθητών στην κανονικότητα των σχολικών τάξεων τη Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου, και μάλιστα χωρίς μάσκες αυτή τη φορά, και θέτουν τις βάσεις για το σχολείο του μέλλοντος.
Μέντορες για τους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς, ενδοσχολικοί συντονιστές, εκπαιδευτικοί όμιλοι για τους μαθητές, επέκταση της λειτουργίας των ολοήμερων σχολείων έως τις 5.30 το απόγευμα, ψηφιακές τάξεις με διαδραστικά εργαλεία και σετ ρομποτικής καθιερώνονται από την φετινή χρονιά και επέκταση της τράπεζας θεμάτων, ενώ έχει δρομολογηθεί και η αξιολόγηση των 14.000 σχολικών δομών και των περίπου 160.000 εκπαιδευτικών.
Παράλληλα με τους 8.600 νέους διορισμούς δασκάλων και καθηγητών, τους μαζικότερους εδώ και πολλά χρόνια, επιχειρείται να καλυφθούν τα κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία.
Το «Πρώτο Θέμα» παρουσιάζει αναλυτικά τις βασικές καινοτομίες που έχει θεσπίσει το υπουργείο Παιδείας, με στόχο την αναβάθμιση του επιπέδου της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Μεταξύ των νέων δεδομένων που θα δουν τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας από εφέτος είναι η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων στη Γ΄ τάξη του Λυκείου και η εισαγωγή των εξετάσεων για την Ελληνική Pisa σε όλα τα σχολεία.
1) Επέκταση ολοήμερου:
– Επεκτείνεται χρονικά από τις 4:00 στις 5:30 μ.μ., με στόχο αφ’ ενός την αναβάθμιση της παρεχόμενης δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης, αφ’ ετέρου τη στήριξη των εργαζόμενων γονέων και των οικογενειών, με την προσέγγιση του σχολικού και του εργασιακού ωραρίου.
– Αναβαθμίζεται το περιεχόμενο, με νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, με περισσότερες δημιουργικές δράσεις για τα παιδιά (δημιουργική γραφή, εικαστικά κ.ά.) με περισσότερες παροχές από τη δωρεάν δημόσια εκπαίδευση.
– Η εφαρμογή ξεκινά στο 50% των τμημάτων που λειτουργούν σήμερα ως ολοήμερα, νηπιαγωγεία και δημοτικά (περίπου 5.000).
– Χωρίς κριτήρια εγγραφής.
– Πάνω από 3.200 προσλήψεις εκπαιδευτικών για την περαιτέρω στελέχωσή του.
2) Ψηφιακά εργαλεία στις σχολικές αίθουσες – διαδραστικοί πίνακες, σετ ρομποτικής, ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, τα οποία στοχεύουν στην περαιτέρω ανάπτυξη ενός οικοσυστήματος ψηφιακής εκπαίδευσης υψηλών προδιαγραφών και τα οποία θα ξεκινήσουν να εγκαθίστανται κατά τη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς.
3) Εκπαιδευτικοί όμιλοι: μετά τη λήξη του ημερήσιου ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας ή κατά τις διδακτικές ώρες του ολοήμερου προγράμματος, με αντικείμενα και δράσεις όπως δημιουργική απασχόληση, αθλητισμός, ομαδικά αθλήματα, παραδοσιακοί/μοντέρνοι χοροί, χοροκινητική έκφραση, εικαστικές τέχνες, χειροτεχνίες και κατασκευές, εκμάθηση μουσικών οργάνων, εκπαιδευτική ρομποτική, επιστημονικές κατασκευές – πειράματα.
4) Παιδαγωγικός Σύμβουλος – Μέντορας: ο ρόλος του είναι να εμπνεύσει, να προσανατολίσει και να υποστηρίξει κάθε νεοδιοριζόμενο ή πρόσφατα τοποθετημένο στη σχολική μονάδα εκπαιδευτικό, με προϋπηρεσία έως πέντε έτη, με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση της διδασκαλίας του και εν γένει του παρεχόμενου από αυτόν εκπαιδευτικού έργου.
5) Ενδοσχολικός Συντονιστής: συντονίζει και υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους, καθώς και τις προσπάθειες της Διεύθυνσης κάθε σχολικής μονάδας να την ενισχύσουν ως επαγγελματική κοινότητα μάθησης και ανάπτυξης.
6) Τράπεζα θεμάτων και στη Γ΄Λυκείου: αντικειμενική αξιολόγηση των μαθητών, που εξασφαλίζει αξιοπιστία, εγκυρότητα και περιορισμό ανισοτήτων και ταυτόχρονα διασφαλίζει κάλυψη της ύλης σε όλη τη χώρα.
Αρχίζει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Συνεχίζεται η αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας και η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και ξεκινά η αξιολόγηση εκπαιδευτικών ως ανατροφοδοτική διαδικασία με σκοπό τη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Ενδεικτικό είναι μάλιστα ότι ήδη από πριν να χτυπήσει το πρώτο κουδούνι στις 12 Σεπτεμβρίου, αναρτήθηκαν στη σχετική πλατφόρμα οι βαθμολογίες των σχολείων στο πλαίσιο της εξωτερικής αξιολόγησης 2021 -2022
Διαγνωστικές εξετάσεις «PISA» για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος
Ενισχυτική διδασκαλία ειδικών πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων (Ελεύθερο Σχέδιο, Γραμμικό Σχέδιο, Γαλλικά, Γερμανικά, Ιταλικά, Ισπανικά, Αρμονία, Ακουστική Ικανότητα, Μουσική Αντίληψη/Γνώση): σκοπός είναι η υποστήριξη και προετοιμασία των υποψηφίων για να συμμετάσχουν στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα ειδικά μαθήματα που έχουν επιλέξει. Το σύνολο των μαθημάτων αυτών δεν διδασκόταν στο παρελθόν στα δημόσια σχολεία.
Ενίσχυση αυτονομίας σχολικών μονάδων: Μεγαλύτερη ελευθερία στην οργάνωση της διδασκαλίας, ενίσχυση του ρόλου του Διευθυντή και των Εκπαιδευτικών σε θέσεις ευθύνης, θέσπιση πλαισίου αυξημένης διαφάνειας και λογοδοσίας.
Τι αλλάζει στην προσχολική αγωγή
H νέα καθημερινότητα στα σχολεία περιλαμβάνει επίσης: Νηπιαγωγείο από τα 4 έτη: η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση υλοποιείται σε όλη τη χώρα.
Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο: μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες βιωματικού χαρακτήρα, δίνεται σε κάθε παιδί η ευκαιρία να διευρύνει τα γλωσσικά του εφόδια από πολύ νωρίς.
Εργαστήρια Δεξιοτήτων (οδική ασφάλεια, ρομποτική αλλαγή, κλιματική αλλαγή, σεξουαλική αγωγή, επιχειρηματικότητα, εθελοντισμός κ.ά.): νέες θεματικές στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων, με στόχο την ενίσχυση των εγκάρσιων δεξιοτήτων και βασικών ικανοτήτων των μαθητών.
Οριζόντιες επιμορφώσεις εκπαιδευτικών: περισσότερες από 125.000 επιμορφώσεις, που αποτελούν επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης.
166 Νέα Προγράμματα Σπουδών: συνεχίζεται και το σχολικό έτος 2022-2023 η πιλοτική εφαρμογή ΝΠΣ στα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία της χώρας.
Διπλασιασμός των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων: από 62 σε 120, μέσα σε 3 χρόνια, για ποιοτική δημόσια δωρεάν εκπαίδευση και διάχυση καλών πρακτικών σε όλο το εκπαιδευτικό σύστημα.
Ίδρυση για πρώτη φορά Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, με αυξημένη ζήτηση από υποψηφίους υψηλών σχολικών επιδόσεων. Φέτος θα λειτουργήσουν 24 Πρότυπα ΕΠΑΛ σε όλη τη χώρα.
8.600 μόνιμοι διορισμοί
Επίσης προσλήφθηκαν 6.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, οι πρώτοι μόνιμοι διορισμοί στην ΕΑΕ μέσω ΑΣΕΠ και δημιουργήθηκε νέο ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές με αναπηρία. Εντάχθηκε το σύνολο σχεδόν των προσφύγων μαθητών στην ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα με ίδρυση τμημάτων Υποδοχής και ΔΥΕΠ, ενώ προσλήφθηκαν και επιμορφώθηκαν εκπαιδευτικοί για τους πρόσφυγες μαθητές.
Σημειώνεται ότι συνολικά έγιναν σχεδόν 8.600 νέοι, μόνιμοι διορισμοί σε Πρωτοβάθμια, και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.