Νέες μεθόδους έχουν εφεύρει τα διάφορα εγχώρια και διεθνή κυκλώματα που πραγματοποιούν τραπεζικές απάτες, με σκοπό να «αρπάξουν» τα χρήματα ανυποψίαστων πολιτών.
Οι δραστες χρησιμοποιούν πλέον πιο προσεκτικές μεθόδους για να προσεγγίζουν τα υποψήφια θύματα, οι οποίοι αν δεν είναι άκρως προσεκτικοί θα δουν τις αποταμιεύσεις τους να κάνουν «φτερά».
Οι απατεώνες χρησιμοποιούν τρεις μεθόδους, στέλνοντας ενεργούς συνδέσμους με:
1) Γραπτά μηνύματα (sms, viber, What’s Up, messenger)
2) μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mails)
3) κλήσεις από άγνωστο αριθμό, ή από κάποιον αριθμό που θα μοιάζει με τηλεφωνικό κέντρο μεγάλων τραπεζών.
Η πιο δημοφιλής απάτη, σύμφωνα με την ΕΡΤ, είναι να δεχτεί κάποιος καταθέτης, γραπτό μήνυμα όπου θα τον ενημερώνει ότι είναι ασφαλές και θα ζητά να κάνει επιβεβαίωση των προσωπικών του στοιχείων (κωδικούς, one time password, αριθμό ταυτότητας κ.α), ώστε να αποκαλυφθεί κάποιο στοιχείο πρόσβασης στον λογαριασμό ή την κάρτα του καταθέτη.
Επίσης, μέσω e-mail ή γραπτών μηνυμάτων, ζητούν από τους πολίτες να πατήσουν ένα link για να μην ακυρωθεί η πιστωτική τους κάρτα.
Οι οδηγίες της ΕΛΑΣ
Σε ανακοίνωσή της η Ελληνική Αστυνομία καλεί τους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς επιτήδειοι προσπαθούν να εξαπατήσουν ανυποψίαστους πολίτες εκμεταλλευόμενοι τις τρέχουσες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, όπως χαρακτηριστικά συμβαίνει το τελευταίο χρονικό διάστημα, όπου χρησιμοποιούν προσχήματα με αφορμή την τουριστική περίοδο καθώς και την άνοδο στις τιμές των καυσίμων.
Οι δράστες εξαπατούν ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων και πρατηρίων υγρών καυσίμων, αποσπώντας σημαντικά χρηματικά ποσά από τραπεζικούς τους λογαριασμούς.
Η ΕΛΑΣ συνιστά στους πολίτες να μην καταχωρούν όνομα χρήστη και κωδικό πρόσβασης της ηλεκτρονικής τους τραπεζικής σε ιστοσελίδες ή φόρμες που ανοίγουν μέσω υπερσυνδέσμων και να μην κοινοποιούν σε άλλα άτομα τους προσωπικούς τους κωδικούς ή τους κωδικούς επαλήθευσης πιστωτικών καρτών.
Η Ελληνική Αστυνομία, με αφορμή περιστατικά εξαπάτησης σε διάφορες περιοχές της χώρας, υπενθυμίζει στους πολίτες τις πιο συχνές μεθόδους που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι και παραθέτει χρήσιμες συμβουλές για την αποφυγή τους.
Στο πλαίσιο αυτό, απευθύνονται σε επαγγελματίες αυτών των κλάδων και συγκεκριμένα:
– επικοινωνούν τηλεφωνικά με ιδιοκτήτες ξενοδοχείων και καταλυμάτων σε τουριστικούς προορισμούς ως δήθεν ενδιαφερόμενοι για κράτηση δωματίων και με το πρόσχημα της κατάθεσης προκαταβολής, αποσπούν τους προσωπικούς τους τραπεζικούς κωδικούς (κατά τη διάρκεια της μεταξύ τους επικοινωνίας ή αποστέλλοντας μήνυμα στο κινητό τους τηλέφωνο με σύνδεσμο που παραπέμπει σε ιστοσελίδα, η οποία προσομοιάζει με αυτή της τράπεζας, όπου καταχωρούν τους προσωπικούς τους κωδικούς) και στη συνέχεια μεταφέρουν χρήματα σε άλλους λογαριασμούς ή
– προσποιούνται τους ιδιοκτήτες φορτηγών οχημάτων και με το πρόσχημα του ανεφοδιασμού με καύσιμα, τους πείθουν να αποστείλουν τον αριθμό λογαριασμού (IBAN), προκειμένου να καταθέσουν ηλεκτρονικά το αντίτιμο.
Στη συνέχεια στέλνουν μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο του θύματος, ζητώντας να «πατήσει» στον σύνδεσμο, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται ιστοσελίδα που προσομοιάζει με αυτή της τράπεζας, όπου -όπως και στην προηγούμενη περίπτωση- τα θύματα καταχωρούν τους προσωπικούς τους τραπεζικούς κωδικούς «δήθεν» για την επιβεβαίωση της συναλλαγής, με αποτέλεσμα οι δράστες να αποκτούν πρόσβαση σε αυτούς και να μεταφέρουν χρηματικά ποσά.
Επομένως, για να αποφεύγονται τέτοια περιστατικά, συμβουλεύουμε τους επαγγελματίες να μην καταχωρούν όνομα χρήστη και κωδικό πρόσβασης της ηλεκτρονικής τους τραπεζικής σε ιστοσελίδες ή φόρμες που ανοίγουν μέσω υπερσυνδέσμων (links) και να μην κοινοποιούν σε άλλα άτομα τους προσωπικούς τους κωδικούς (ΡΙΝ) ή τους κωδικούς επαλήθευσης πιστωτικών καρτών.