του Γιώργου Φάκου
Είναι γνωστό ότι η Ηλεία, εδώ και χρόνια, πληρώνει βαρύ φόρο αίματος στον δρόμο-καρμανιόλα της Πατρών-Πύργου.
Παγκοσμίως, ο πρώτος θάνατος λόγω οδικού δυστυχήματος καταγράφηκε το μακρινό 1896 στη Μεγ. Βρετανία. Κατά τη διερεύνηση του δυστυχήματος, ο ιατροδικαστής είχε τότε γράψει: «Αυτό δεν πρέπει ποτέ να συμβεί ξανά»!!!!
Οπως γράφει ο Πλωτάρχης (Μ) Σ. Νηφάκος ΠΝ, περισσότερο από έναν αιώνα αργότερα, περισσότεροι από 1,3 εκατομμύρια άνθρωποι σκοτώνονται και περίπου 50 εκατομμύρια τραυματίζονται στους δρόμους κάθε χρόνο παγκοσμίως. Αυτό τοποθετεί την απώλεια ζωής από τροχαίο ατύχημα στην 9η θέση στη λίστα των κορυφαίων αιτιών θανάτου, σύμφωνα με την Παγκόσμια Έκθεση για την Οδική Ασφάλεια από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), πριν μερικά χρόνια.
Ομως, όλα δείχνουν πως θα ανέλθει στην πέμπτη θέση παγκοσμίως μέχρι το 2030, αν δε ληφθούν κατάλληλα μέτρα.
Οι ασφαλέστεροι δρόμοι εξακολουθούν να βρίσκονται στη Σουηδία (18 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων), ενώ η Ρουμανία (85 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων) κατέγραψε το υψηλότερο ποσοστό το 2020. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 42 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκων.
Είναι και θέμα εκπαίδευσης…
Οπως έγραψε ο Μάνος Φραγκιουδάκης στο news247.gr, “η συμπεριφορά του οδηγού είναι σύμφωνα με τους ειδικούς ο καθοριστικός παράγοντας στα περισσότερα τροχαία ατυχήματα. Για τον λόγο αυτό θεωρείται κρίσιμη η αλλαγή της νοοτροπίας αλλά και η εκπαίδευση από μικρή ηλικία. “Στην Ολλανδία όπου διέμενα για κάποια χρόνια, η κυκλοφοριακή αγωγή ήταν υποχρεωτικό μάθημα ήδη από το δημοτικό και μάλιστα τα παιδιά έπαιρναν ένα είδος διπλώματος” λέει ο Δημήτρης Μαργαρίτης.
“Στην Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια, φτιάξαμε και παραδώσαμε στο υπουργείο Παιδείας υλικό για το μάθημα της Κυκλοφοριακής Αγωγής. Ωστόσο παραμένει στα μαθήματα προαιρετικής επιλογής μαζί με την Ανακύκλωση κ.α.”.
Σε άλλο σημείο του ιδίου ρεπορτάζ αναφέρεται [και όλοι το γνωρίζουμε] ότι στην Ελλάδα δεν έχει εμπεδωθεί στο βαθμό που θα έπρεπε η χρήση του κράνους από τους αναβάτες μοτοσυκλέτας. Ενδεικτικά, για το 2019, σε σύνολο 800 ατυχημάτων με δίκυκλα 50-115 κυβικών, στις 252 περιπτώσεις οι οδηγοί δεν φορούσαν κράνος. Από αυτούς οι 19 σκοτώθηκαν και οι 25 τραυματίστηκαν βαριά. Αντίστοιχα από τους 548 που φορούσαν κράνος, σκοτώθηκαν οι 5 και τραυματίστηκαν βαριά οι 19.
Κατεστραμμένο οδικό δίκτυο
Ιδιαίτερα στο δρόμο Πατρών-Πύργου, που συγκεντρώνει ίσως τα περισσότερα τροχαία από κάθε άλλο δρόμο της Ελλάδας, η κατάσταση είναι απελπιστική. Το οδόστρωμα αλλά και η σήμανση είναι παρατημένα στη μοίρα τους, ενώ στα περισσότερα κομμάτια του δρόμου επικρατεί συσκότιση αφού τα φώτα δεν ανάβουν. Σε αυτά βάλτε και τους σηματοδότες. όπου παρουσιάζουν συχνά προβλήματα, τα χόρτα και τα καλάμια δεξιά αριστερά που μειώνουν την ορατότητα, τα αδέσποτα που κυκλοφορούν ελεύθερα κ.α. και το παζλ του κινδύνου7 συμπληρώθηκε.
Πριν μερικούς μήνες τόσο ο υπουργός Μεταφορών όσο και ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, περιχαρείς είχαν ανακοινώσει πώς εκτός της κατασκευής του νέου δρόμου, θα διατεθούν ακόμη 30 εκατ. για βελτίωση του υπάρχοντος δρόμου. Οι δηλώσεις έμειναν στα λόγια.