Σε επαρχιακούς δρόμους ενδείκνυται μέγιστο όριο 80 χλμ./ώρα ενώ σε αστικές περιοχές προτείνεται το όριο των 30 χλμ./ώρα.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), μαζί με περιβαλλοντικές οργανώσεις αλλά και οργανώσεις για την οδική ασφάλεια απέστειλαν από κοινού μια επιστολή στους Ευρωπαίους Επιτρόπους που είναι αρμόδιοι για το κλίμα, την ενέργεια, το περιβάλλον και τις μεταφορές, ζητώντας συστάσεις για χαμηλότερα όρια ταχύτητας ως τρόπο αντιμετώπισης της εξάρτησης από το ρωσικό πετρέλαιο, καθώς και των εκπομπών CO2 των οδικών μεταφορών αλλά και για την μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων.
Οι έξι οργανώσεις λένε ότι με την καταστροφική εισβολή στην Ουκρανία, η ευρωπαϊκή εξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο έχει γίνει στρατηγική απειλή και η τρέχουσα κρίση απαιτεί τολμηρή δράση.
Οι ομάδες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι, ιδίως υπό το φως της υψηλής εξοικονόμησης πετρελαίου, θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά η συμπερίληψη μιας σύστασης για τα όρια ταχύτητας στη σχεδιαζόμενη στρατηγική της Επιτροπής για την ενεργειακή ασφάλεια που αναμένεται να κυκλοφορήσει τον Μάιο.
Σύμφωνα με τις προτάσεις, μία μείωση του ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους κατά 10 χλμ./ώρα θα μπορούσε να εξοικονομήσει έως και 290.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα όσον αφορά τα επιβατικά αυτοκίνητα οχήματα και επιπλέον 140.000 βαρέλια από την κίνηση των φορτηγών.
Μάλιστα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, μαζί με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις και τους φορείς που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, αναφέρουν αναφέρουν ως παράδειγμα την Ολλανδία η οποία μείωσε το όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους στα 100 χλμ./ώρα από 120 χλμ./ώρα κατά τη διάρκεια τη διάρκεια της ημέρας πριν από δύο χρόνια, επιφέροντας μείωση της κατανάλωσης σε ποσοστό της τάξης του 20%.
Επίσης η Σουηδία μόλις μείωσε τα όρια ταχύτητας κατάφερε να γλιτώσει από τον θάνατο 150 ανθρώπους και μείωσε κατά 700.000 τόνους της εκπομπές καυσαερίων 240.000 αυτοκινήτων.
Οι Βρυξέλλες και το Παρίσι μείωσαν πρόσφατα το όριο ταχύτητας στις πόλεις στα 30 χλμ./ώρα. Η ανάλυση από την περιοχή των Βρυξελλών έδειξε ότι οι τοξικές εκπομπές, ο θόρυβος και τα ατυχήματα μειώθηκαν από τότε που εισήχθη το κατώτατο όριο, και οι χρόνοι ταξιδιού δεν επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό.
Επίσης στη Βρετανία τα χαμηλά όρια ταχύτητας μείωσαν επίσης κατά 25% τις μέσες εκπομπές CO2.
To Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών μεταξύ άλλων επισημαίνει στους Επιτρόπους της ΕΕ ότι: «Κρίνουμε ότι είναι η κατάλληλη στιγμή για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υποβάλει σύσταση για χαμηλότερα όρια ταχύτητας για αυτοκίνητα και φορτηγά. Για τους αυτοκινητόδρομους, το όριο για τα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι 100 χλμ./ώρα, και για τα φορτηγά τα 80 χλμ./ώρα. Σε επαρχιακούς δρόμους ενδείκνυται μέγιστο όριο 80 χλμ./ώρα. Τα 30 χλμ./ώρα θα πρέπει να είναι η επιλογή σε αστικές περιοχές όπου οχήματα κινούνται μαζί με πεζούς και ποδηλάτες.»
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζήτησε σύσταση της ΕΕ για χαμηλότερα όρια ταχύτητας στην έκθεσή του για την οδική ασφάλεια που εγκρίθηκε στις 6 Οκτωβρίου 2021.
Πιέστε εδώ για να διαβάσετε ολόκληρη την επιστολή του ETSC προς τους Επιτρόπους της ΕΕ.